REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Analitycy: Sprzedaż detaliczna w październiku wzrosła o 9,2 proc.

  • Autor: ISB
  • Data: 25-11-2008, 15:47

Niewielkie spowolnienie tempa wzrostu sprzedaży detalicznej (do ok. 9,2% r/r w październiku z 11,6% r/r odnotowanych we wrześniu) jest spowodowane głównie efektem statystycznym oraz coraz bardziej restrykcyjną polityką kredytową banków. Niestety, zdaniem analityków, pogarszająca się sytuacja na rynku pracy oraz spadek optymizmu konsumentów nie wróżą dobrze kolejnym odczytom tego wskaźnika.

REKLAMA

Dwunastu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w październiku średnio o 9,2%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są tym razem bardzo duże i wahają się od 5,4% do 12,4% przy średniej na poziomie 9,16%.

Zdaniem optymistycznie nastawionych analityków, najważniejszymi czynnikami, które zdecydują o wysokim wzroście, jest statystyka, czyli jeden dzień roboczy więcej oraz wysoka ubiegłoroczna baza. Nadal nieźle wygląda też, według nich, sytuacja finansowa Polaków.

"Czynnikiem sprzyjającym lepszemu odczytowi będzie większa o jeden liczba dni roboczych w październiku w stosunku do września, aczkolwiek liczba weekendów jest taka sama. Na stosunkowo wysoką dynamikę sprzedaży detalicznej wskazuje wysoki wzrost wynagrodzeń w październiku. Z drugiej strony w październiku mieliśmy spadek aż o 0,4% m/m cen konsumpcyjnych, co w połączeniu z rosnącymi wynagrodzeniami zwiększyło siłę nabywczą dochodów ludności" - przekonuje autor najwyższej prognozy, analityk banku BPsS Krzysztof Wołowicz.

Ekonomista przypomina także, że zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw nadal wzrasta, a prognozy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej przewidują dalszy spadek stopy bezrobocia w październiku. Tak więc relatywnie wciąż dobra sytuacja na rynku pracy powinna sprzyjać utrzymaniu wysokiego poziomu sprzedaży detalicznej.

Podobną ocenę przedstawiają inni eksperci, choć ich optymizm dotyczący sprzedaży w kolejnych miesiącach nie jest już tak wielki, tym bardziej, że różnie interpretują dane z rynku motoryzacyjnego.

"W październiku apetyty konsumpcyjne były nadal wysokie, jednak w porównaniu z poprzednimi miesiącami rosną już wyraźnie wolniej. Tylko w dwóch grupach sklepów dynamika sprzedaży była nieznacznie wyższa niż we wrześniu - paliwa oraz książki i prasa. W pozostałych tempo wzrostu wyraźnie spada, a kolejny ciężki miesiąc zanotowały salony samochodowe i pod tym względem Polska nie odstaje od reszty Europy. Podkreślmy jednak, że jest to jedyna grupa, w której sprzedaż jest niższa niż przed rokiem" - zauważa główny ekonomista Banku BGK Tomasz Kaczor.

Tymczasem banki PKO BP oraz Millennium, zgadzając się z tezą o stopniowym pogarszaniu się sprzedaży w kolejnych okresach, właśnie w sprzedaży samochodów upatrują szansy na stosunkowo wysoki wzrost tego wskaźnika w październiku.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 110) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH