Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Analitycy: Sprzedaż detaliczna wzrosła we wrześniu o 6,4 proc. r/r

  • Autor: ISB
  • Data: 25-10-2010, 17:19

Wrześniowy wzrost sprzedaży detalicznej o 6,6% r/r jest konsekwencją nadal stabilnej i przewidywalnej sytuacji gospodarczej w drugim półroczu 2010 po ciągłych zaburzeniach tego wskaźnika przez wydarzenia jednorazowe w pierwszych miesiącach. Wygenerowanie ponad 6-proc. wzrostu sprzedaży potwierdza więc dobrą kondycję finansową Polaków, ale także obawę przed szykowanymi przez rząd podwyżkami od nowego roku.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła we wrześniu o 6,4%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach były dość znaczne i wahają się od 4,8% do 8,2% przy średniej na poziomie 6,44%.

Wrzesień był, na szczęście, kolejnym - po licznych zawirowaniach z pierwszego półrocza - dobrym miesiącem dla sprzedaży detalicznej. Pozytywnie na wyniki tego wskaźnika w poprzednim miesiącu nadal działało kilka czynników, wśród których znalazła się między innymi statystyka, czyli niska ubiegłoroczna baza statystyczna, gdy sprzedaż mocno „siadała" po okresie wakacyjnym. Tym razem nastąpił jednak zwrot w przeciwnym kierunku, ponieważ nagłe i znaczące ochłodzenie we wrześniu spowodowało przyspieszenie zakupów kolekcji jesiennych i na pewno napędziło sprzedaż w tym miesiącu. Neutralnie natomiast zadziałała liczba dni sprzedażowych, ponieważ nie zmieniła się ona w porównywalnych okresach.

Za wzrostem tempa wzrostu sprzedaży detalicznej w porównaniu do września przemawiają także dane o wyraźnie większej sprzedaży dóbr trwałego użytku, szczególnie w motoryzacji. Wskazują na informacje z resortu finansów o lepszych od oczekiwań wpływów z podatku VAT oraz dane instytutu Samar, które pokazały wzrost sprzedaży nowych samochodów osobowych we wrześniu aż o 23,4% w stosunku do sierpnia i o 12,1% w porównaniu do września 2009 r. Prawdopodobnie jest to wynik zapowiedzianej podwyżki podatku od towarów i usług, co mogło skłonić Polaków do zrealizowania zakupów bardzo drogich towarów znacznie wcześniej niż planowali.

W oparciu o pozostałe opublikowane już dane za sierpień należy jednak ostrożnie podchodzić do przyszłej dynamiki sprzedaży detalicznej. Wygasa już pozytywny efekt niskiej bazy statystycznej z 2009 r., a nie widać wyraźnych i oczywistych przesłanek, które mogłyby zwiększyć skłonić Polaków do zakupów. Tymczasem przyspieszone wydatki na dobra luksusowe mogą mocno odbić się na wskaźniku sprzedaży od stycznia, gdy prawdopodobnie nastąpi gwałtowny spadek sprzedaży w tej kategorii do czasu, aż Polacy zaakceptują nowe poziomy cen.

Te fakty, połączone ze stabilnymi, ale jednak stosunkowo niskimi wzrostami wynagrodzeń oraz silnym wzrostem inflacji, mogą przekonać Radę Polityki Pieniężnej (RPP) do pierwszej po kilkunastu miesiącach ingerencji w poziom stóp procentowych. Tym bardziej, że Rada pozna już projekcję inflacji, a także budżet na 2011 r. i będzie mogła rzetelnie ocenić skutki polityki zaciskania pasa, ograniczania wydatków oraz podnoszenia obciążeń fiskalnych. Pierwszy sygnał zresztą RPP już wysłała - w sierpniu oraz we wrześniu pojawiły się już wnioski o podwyżkę stóp procentowych, i to od razu o 50 pb.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.