REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Analitycy: Sprzedaż produktów spożywczych w Polsce nadal rośnie

  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 20-02-2009, 07:04
Analitycy: Sprzedaż produktów spożywczych w Polsce nadal rośnie

W 2008 roku Polacy zwiększyli swoje wydatki o 16,5 proc. Dało nam to pozycję lidera na rynku europejskim - wynika z raportu Nielsena. W 2009 r. z powodu kryzysu popyt w naszym kraju może rosnąć wolniej - informuje Rzeczpospolita.

REKLAMA

Polska znalazła się na czele zestawienia wydatków w 20 krajach Europy zbadanych przez firmę Nielsen. Mimo pierwszych oznak kryzysu ubiegły rok w naszym kraju był lepszy niż 2007, kiedy to wartość rynku FMCG zwiększyła się o 14,6 proc.

Na dobrej koniunkturze skorzystała większość firm z branży. Zadowoleni są m.in. producenci napojów i wody. Łączna wartość ich sprzedaży zwiększyła się o 16 proc. i przekroczyła 10 mld zł.

Ubiegły rok był wyjątkowo udany także dla producentów alkoholu. Według Nielsena nasze wydatki na wódkę zwiększyły się o ok. 20 proc., do niemal 10 mld zł.

O ponad jedną piątą zwiększyły się w ubiegłym roku nasze wydatki na makaron. W tym samym czasie wielkość sprzedaży poszła w górę o ok. 4 proc. Tak duża różnica to efekt podwyżek. - Ceny poszły w górę, ponieważ zdrożały surowce. Wzrosły także koszty energii i transportu - mówi Dorota Liszka, rzecznik grupy Maspex. Firma ta jest właścicielem Lubelli, największego producenta makaronu w Polsce.

Wszystko wskazuje, że 2009 rok nie będzie już tak udany dla branży FMCG jak poprzedni. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej szacuje, że spadek sprzedaży będzie widoczny już w najbliższych miesiącach.

- Najbardziej narażone na spadek popytu są produkty luksusowe. Konsumenci mogą chętniej niż do tej pory wybierać ich tańsze odpowiedniki - mówi Marta Petka-Zagajewska, ekonomista Raiffeisen Bank Polska. Jej zdaniem nie jest wykluczone, że producenci będą zmuszeni ciąć ceny i rezygnować z części marż.

Spadku sprzedaży w ujęciu ilościowym nie spodziewa się Jerzy Szymczak, dyrektor w firmie doradczej AT Kearney. - Wartościowo trudno przewidzieć dalsze tendencje. Na pewno będziemy obserwować zmiany zachowań klientów, wzrośnie znaczenie marek własnych i sieci dyskontowych oraz zwiększy się tendencja do oszczędzania - szacuje. Dodaje, że branża FMCG wydaje się odporna na kryzys. Nawet jeśli zwyżki będą mniejsze niż w 2008 r., to najwyżej o kilka procent. Na przykładzie gospodarek, w które kryzys uderzył najmocniej, widać, że podstawowych zakupów nikt nie przestaje robić.

Na razie spokojni są także handlowcy. - Handel to branża antykryzysowa i utrzymuje ruch w gospodarce. Ponad 90 proc. żywności w sieciach powstaje w Polsce, podaż jest ciągle bardzo duża i rynek nawet jeśli spowolni, to i tak będzie się rozwijał na poziomie co najmniej 3 - 6 proc. - uważa Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Przedstawiciele sieci handlowych i analitycy zwracają uwagę, że w ubiegłym roku zakupy rosły z powodu wyższych płac i większej liczby kredytów konsumpcyjnych. W drugiej połowie roku, gdy zaczęło być głośno o nadciągającym kryzysie, Polacy uruchomili z kolei oszczędności. Dlatego wszyscy są zgodni, że choć dynamika na pewno będzie niższa, to scenariusz irlandzki czy niemiecki, gdzie rynki już w 2008 r. się skurczyły, w Polsce się nie powtórzy.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 614) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH