Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Analitycy: Sprzedaż produktów spożywczych w Polsce nadal rośnie

  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 20-02-2009, 07:04
Analitycy: Sprzedaż produktów spożywczych w Polsce nadal rośnie

W 2008 roku Polacy zwiększyli swoje wydatki o 16,5 proc. Dało nam to pozycję lidera na rynku europejskim - wynika z raportu Nielsena. W 2009 r. z powodu kryzysu popyt w naszym kraju może rosnąć wolniej - informuje Rzeczpospolita.

Polska znalazła się na czele zestawienia wydatków w 20 krajach Europy zbadanych przez firmę Nielsen. Mimo pierwszych oznak kryzysu ubiegły rok w naszym kraju był lepszy niż 2007, kiedy to wartość rynku FMCG zwiększyła się o 14,6 proc.

Na dobrej koniunkturze skorzystała większość firm z branży. Zadowoleni są m.in. producenci napojów i wody. Łączna wartość ich sprzedaży zwiększyła się o 16 proc. i przekroczyła 10 mld zł.

Ubiegły rok był wyjątkowo udany także dla producentów alkoholu. Według Nielsena nasze wydatki na wódkę zwiększyły się o ok. 20 proc., do niemal 10 mld zł.

O ponad jedną piątą zwiększyły się w ubiegłym roku nasze wydatki na makaron. W tym samym czasie wielkość sprzedaży poszła w górę o ok. 4 proc. Tak duża różnica to efekt podwyżek. - Ceny poszły w górę, ponieważ zdrożały surowce. Wzrosły także koszty energii i transportu - mówi Dorota Liszka, rzecznik grupy Maspex. Firma ta jest właścicielem Lubelli, największego producenta makaronu w Polsce.

Wszystko wskazuje, że 2009 rok nie będzie już tak udany dla branży FMCG jak poprzedni. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej szacuje, że spadek sprzedaży będzie widoczny już w najbliższych miesiącach.

- Najbardziej narażone na spadek popytu są produkty luksusowe. Konsumenci mogą chętniej niż do tej pory wybierać ich tańsze odpowiedniki - mówi Marta Petka-Zagajewska, ekonomista Raiffeisen Bank Polska. Jej zdaniem nie jest wykluczone, że producenci będą zmuszeni ciąć ceny i rezygnować z części marż.

Spadku sprzedaży w ujęciu ilościowym nie spodziewa się Jerzy Szymczak, dyrektor w firmie doradczej AT Kearney. - Wartościowo trudno przewidzieć dalsze tendencje. Na pewno będziemy obserwować zmiany zachowań klientów, wzrośnie znaczenie marek własnych i sieci dyskontowych oraz zwiększy się tendencja do oszczędzania - szacuje. Dodaje, że branża FMCG wydaje się odporna na kryzys. Nawet jeśli zwyżki będą mniejsze niż w 2008 r., to najwyżej o kilka procent. Na przykładzie gospodarek, w które kryzys uderzył najmocniej, widać, że podstawowych zakupów nikt nie przestaje robić.

Na razie spokojni są także handlowcy. - Handel to branża antykryzysowa i utrzymuje ruch w gospodarce. Ponad 90 proc. żywności w sieciach powstaje w Polsce, podaż jest ciągle bardzo duża i rynek nawet jeśli spowolni, to i tak będzie się rozwijał na poziomie co najmniej 3 - 6 proc. - uważa Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Przedstawiciele sieci handlowych i analitycy zwracają uwagę, że w ubiegłym roku zakupy rosły z powodu wyższych płac i większej liczby kredytów konsumpcyjnych. W drugiej połowie roku, gdy zaczęło być głośno o nadciągającym kryzysie, Polacy uruchomili z kolei oszczędności. Dlatego wszyscy są zgodni, że choć dynamika na pewno będzie niższa, to scenariusz irlandzki czy niemiecki, gdzie rynki już w 2008 r. się skurczyły, w Polsce się nie powtórzy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (18 025) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH