Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Analityk: Inflacyjny prezent przedświąteczny

Ostateczne dane GUS dotyczące inflacji okazały się nieco gorsze, niż wskazywano we wstępnym szacunku. Wyniosła ona w listopadzie 1,3 proc. Wiele wskazuje na to, że ceny nie wzrosną za bardzo także w grudniu, więc konsumenci skorzystają przed Świętami z inflacyjnego prezentu, tym bardziej że ta swego rodzaju promocja może niedługo się skończyć – ocenia Roman Przasnyski, główny analityk Gerda Broker.

Analityk: Inflacyjny prezent przedświąteczny
fot. Shutterstock

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 14-12-2018, 11:07

Wstępny szacunek listopadowej inflacji pokazywał zaskakująco niewielki wzrost inflacji, sięgający 1,2 proc. Według ostatecznych wyliczeń wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych poszedł  jednak w górę o 1,3 proc. Wyższa wartość wskaźnika to prawdopodobnie efekt utrzymujących się wciąż znacznej dynamiki cen paliw, które były w listopadzie droższe niż przed rokiem o 10,6 proc., z czego benzyna podrożała o 7,3 proc. a olej napędowy aż o 15,3 proc.

- To, że inflacja nie wzrosła mocniej, to głównie zasługa dużej, sięgającej 5,9 proc. obniżki cen związanych z łącznością, w tym usług telekomunikacyjnych o 5,8 proc. i sprzętu aż o 10,2 proc. Stosunkowo niewiele, bo o zaledwie 0,7 proc. w górę poszły średnie ceny żywności. Tradycyjnie już potaniały odzież i obuwie, tym razem o 2,7 proc. Spośród głównych kategorii nadal mocno rosły koszty związane z edukacją (o 3 proc.) i zdrowiem (o 2,9 proc.). Wysoki, choć mniej dokuczliwy w codziennym życiu był sięgający 3,1 proc. wzrost cen w restauracjach i hotelach. Średnio o 3,9 proc. potaniały samochody osobowe – ocenia analityk.

Spośród artykułów spożywczych nadal mocno drożało pieczywo, za które trzeba było płacić aż o 8,8 proc. więcej niż rok wcześniej. O 9,4 proc. w górę poszły ceny warzyw, za to owoce potaniały aż o 14,3 proc. O 24,6 proc. mniej trzeba było płacić za cukier, a o 10,7 proc. za jaja. O 3,5 proc. potaniało mięso wieprzowe, nieco tańsze było też masło (o 2 proc.) i mleko (o 0,8 proc.).

- Tak niewielki wzrost listopadowej inflacji w pewnej mierze zawdzięczamy bardzo wysokiemu poziomowi odniesienia z ubiegłego roku, gdy wskaźnik cen zwiększył się aż o 2,5 proc. W grudniu 2017 r. wyniósł 2,1 proc., a więc także był dość wysoki, co pozwala przypuszczać, że w obecnym roku grudniowa dynamika cen także będzie umiarkowana, choć raczej trochę wyższa niż w listopadzie. Gdyby silna przecena notowań ropy naftowej z ostatnich tygodni przełożyła się mocniej na spadek cen paliw na stacjach, można by nawet liczyć na powtórkę listopadowego wyniku, czyli 1,3 proc. lub niewiele więcej – wskazuje Roman Przasnyski.

- Według prognoz Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP, w 2019 r. inflacja może sięgnąć nawet 3,2 proc., co ma wynikać głównie ze wzrostu cen surowców, przede wszystkim energetycznych, a więc ropy naftowej, węgla i gazu, a co za tym idzie także prądu, choć w przypadku tego ostatniego jest ostatnio najwięcej znaków zapytania - dodaje.

GERDA BROKER specjalizuje się w doradztwie w zakresie identyfikacji optymalnych źródeł pozyskania przez przedsiębiorców finansowania, jak również w przygotowaniu formalnych aspektów związanych z organizacją kapitału niezbędnego do realizacji celów biznesowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

inflacja RSS ALERT    /    ceny RSS ALERT    /    wzrost cen RSS ALERT    /    ceny żywności RSS ALERT    /    Gerda Broker RSS ALERT    /    Roman Przasnyski RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.153.135.60
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.