REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Analiza: Przemysł spożywczy w naszym regionie będzie musiał stawiać na zdrową żywność

  • Autor: portalspozywczy.pl / PR
  • Data: 04-12-2009, 15:30

W regionie Morza Bałtyckiego, w obliczu gwałtownego starzenia się społeczeństwa oraz rosnącej świadomości konsumentów, wpływ sposobu odżywiania na zdrowie zyskuje szczególne znaczenie. Najbardziej prawdopodobny przyszły scenariusz pokazuje obraz konsumenta, dokonującego wyboru niezbędnych składników żywnościowych do swojego posiłku, biorąc pod uwagę swoje genetycznie określone, osobiste potrzeby - wynika z badań przeprowadzonych na potrzeby programu "baltfood". Zyskiwać będzie również żywność ekologiczna.

REKLAMA

Obserwowane zwiększenie nietolerancji na żywność jest doskonałym wskaźnikiem trendu, według którego mieszkańcy 10 krajów nadbałtyckich będą większą uwagę poświęcać jakości produktów spożywczych. Sporządzona według określonych receptur żywność, zawierająca dodatkowe wartości wyznacza przyszłe kierunki rozwoju w przemyśle spożywczym. Początek tej tendencji sygnalizuje obecność już dobrze znanych produktów, nie zawierających glutenu i laktozy.

W ocenie partnerów projeku "baltfood", naukowców z Uniwersytetu w Lund i Turku, a także fińskiej sieci współpracy "Agropolis Oy", na znaczeniu będą zyskiwać produkty wyprowdukowane pod konkretne potrzeby, takie jak ekstrakt ze skorupy kraba przeciwko bólom wywołanym procesem starzenia się, sfermentowana mąka proteinowa obniżająca ciśnienie krwi, czy mączka rybna jako składnik żywnościowy podnoszący nastrój.

Respondenci zgodnie stwierdzili, że w przyszłości większy nacisk będzie kładziony na aspekty zrównoważonego sposobu odżywiania. W układzie globalnym mieszkańcy regionu Morza Bałtyckiego preferują produkty lokalne i regionalne np. śledź zamiast suma rekinowatego. Przeprowadzone badanie wykazało, że trend ten jest rezultatem narastających obaw konsumentów co do bezpieczeństwa żywności i wymogów etycznych w kontekście technologii rolnictwa, hodowli zwierząt i warunków pracy. Zdaniem respondentów, żywność pochodząca z lokalnych, regionalnych zasobów, a zwłaszcza tzw. żywność tradycyjna, będzie się cieszyła rosnącym popytem.

Kolejny znaczący rezultat tego badania w odniesieniu do aspektu zrównoważonego sposobu odżywiania pokazuje, że - według respondentów - żywość z etykietą "ekologiczna" zyskuje większe znaczenie w regionie Morza Bałtyckiego w porównaniu do reszty świata. W odniesieniu do tego trendu pojawiły się głosy krytyki, że konsumenci są atakowani przez zbyt wiele różnego rodzaju etykiet „żywność ekologiczna". W związku z tym wnioskuje się o zahamowanie tego procesu i wprowadzenie uporządkowanego systemu oznaczeń.

Zidentyfikowane w trakcie badania tendencje w przemyśle spożywczym prowadzą do konkluzji, że konsument woli być informowany w przyswajalny i rzetelny sposób o jakości produktów. Jedzenie to już nie tylko zwykłe zaspokajanie głodu. Na znaczeniu zyskują takie aspekty jak: żywność jako wyrażanie własnego ja, żywność jako oznaka statusu społecznego oraz żywność w kontekście zdrowia i dobrostanu. Tak więc coraz częściej konsumenci będą łączyli własne wyobrażenia o produkcie z samym produktem, jednocześnie oczekując określonych jego cech. W rzeczywistości jednak często zdarzają się rozbieżności pomiędzy wizerunkiem produktu a jego faktyczną jakością.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 614) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH