Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Andrzej Gantner na Food Show 2017: Polska powinna dbać o europejski rynek żywności

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 16-03-2017, 09:53
Andrzej Gantner na Food Show 2017: Polska powinna dbać o europejski rynek żywności
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej federacji Producentów Żywności, fot. PFPŻ

Jeśli chodzi o polski eksport, to jesteśmy w miejscu, w którym mieliśmy być – nie da się zdobywać rynku w nieskończoność, poza tym rynek łatwiej jest zdobyć niż utrzymać. Polska jest obecnie w momencie utrzymania rynku. Mamy ponad 80 proc. eksportu na rynek europejski i nic się ostatnio nie zmieniło – powiedział Andrzej Gantner, Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności podczas debaty "Żywność - najlepsza wizytówka promocyjna Polski" w trakcie Food Show - nowego wydarzenia biznesu spożywczego, branży HoReCa oraz sektora kulinariów, które odbywa się w Katowicach w dniach 16-18 marca 2017 roku.

Rynek wewnętrzny UE wykazuje tendencje nasycenia i do rozpadania się. Powstają pozataryfowe bariery w handlu, które w nas uderzają - powiedział Andrzej Gantner, Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Tłumaczył, że nie jest łatwo wejść z polską żywnością na rynki pozaeuropejskie. - Złudne mniemanie o tym, że rynek trzeci tylko czeka, aby zjeść polskie jabłka czy kiełbasę, rozwiało się. Mamy bariery logistyczne, historyczne i kulturowe – na trzecie rynki jest nam dużo trudniej się przebić – mówił Gantner.

Jego zdaniem stykamy się z barierą ceny – okazuje się, że powoli przestajemy być konkurencyjni cenowo. – Jesteśmy obecnie w trudnym punkcie – ale z drugiej strony to nie jest tak, że 1 proc. przyrostu to jest wielki problem – mówił.

– Jedną z najważniejszych pozycji eksportowych polskiego przemysłu spożywczego jest tytoń i wyroby tytoniowe. A jednym z głównym produktów, które wysyłamy do Czech, jest olej rzepakowy – mówił Andrzej Gantner.

– Obecnie nie ma recepty na to, co dalej z polskim eksportem. Mamy dwa rynki – UE i reszta. Jeśli chodzi o UE –Polska musi pilnować swobodnego przepływu handlowego. Musimy powstrzymać bariery, na jakie napotykamy w Czechach czy we Francji – tłumaczył.

Dodał, że Polska powinna dbać o wspólny europejski rynek i uczestniczyć w  procesie budowania wspólnej marki, która się nazywa europejską żywnością.

– Co oznacza europejska żywność w krajach trzecich? Otóż ta żywność jest jakościowo bardzo dobra i bezpieczna. My próbujemy to wykorzystywać, ale spójrzmy na to, jak wygląda wsparcie eksportu w Niemczech? To jest wsparcie systemowe, poprzez bardzo dobrą organizację Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji oraz zabezpieczeń transakcji. Do tego jako Polska powinniśmy dążyć – powiedział Andrzej Gantner.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (18 860) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH