Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Andrzej Gantner: Nie udało nam się zdywersyfikować kierunków eksportu polskiej żywności

  • Autor: AT/portalspozywczy.pl
  • Data: 23-03-2018, 09:25
Andrzej Gantner: Nie udało nam się zdywersyfikować kierunków eksportu polskiej żywności
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności, fot. PTWP

- Wciąż głównymi odbiorcami naszej żywności są kraje UE. Oczywiście, polscy eksporterzy są aktywni na rynkach arabskich, na rynku chińskim czy koreańskim, ale w ogólnym rozrachunku jest to wciąż bardzo mało. I nie chodzi o to że nie potrafimy, bo są to duże trudności logistyczne, bariery fitosanitarne, certyfikaty, bariery kulturowe, dystrybucja. Każdy wie, że żeby handlować w Chinach, musimy mieć dostęp do produktu, którym chcemy handlować w bardzo dużych ilościach i non stop. To jest bardzo trudne do zrobienia w wypadku żywności -mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

21 marca Polska Federacja Producentów żywności wraz organizacjami branżowymi, m.in. UPEMI i Polskim Zrzeszeniem Producentów Bydła Mięsnego zaprezentowały raport zawierający propozycje rozwiązań prawnych mających na celu ograniczenie zjawiska protekcjonizmu na rynku UE. (czytaj dalej)

Po zakończeniu konferencji prasowej porozmawialiśmy z Andrzejem Gantnerem, dyrektorem generalnym PFPŻ. Jak powiedział, wyniki eksportu polskiej żywności wyraźnie pokazują, że rynek UE jest dla nas najważniejszy.

- Z 27 mld zł eksportu polskiej żywności w 2017 r. 21 mld to wartość wysyłek na rynek unijny. Rok 2017 był rekordowy dla eksportu polskiej żywności, a co ważne, wzrosło także dodatnie saldo handlowe. Wszystko, co dzieje się na rynku Unii Europejskiej, każda legislacja, rozporządzenie ma bardzo duże znaczenie dla polskich producentów. Tylko do Czech wysłaliśmy w ubiegłym roku żywność o wartości 1,4-1,6 mld zł. To cztery razy więcej niż eksportujemy do Chin. Wydawałoby się, że waga tych krajów jest zupełnie inna, natomiast waga gospodarcza dotycząca tego, co dzieje się na rynkach unijnych, jest dla Polski olbrzymia - dodał.

Dyrektor PFPŻ podkreślił, że polski rząd oraz eurodeputowani muszą dołożyć wszelkich starań żeby rynek UE pozostał wspólny.

- Zapisy traktatowe dotyczące swobody przepływu towarów muszą być przestrzegane, a każda próba stawiania barier powinna była bezwzględnie ścigana i usuwana. I nie tak, że to będzie trwało 5 lat tylko maksymalnie 3 miesiące. Co więcej, żadne prawo które wygląda na barierę handlową nie powinno być wprowadzane zanim nie zostanie sprawdzone czy taką barierą nie jest. To postulujemy zgodnie z Raportem Dentons - dodał.

Choć rynek Unii Europejskiej pozostaje kluczowy dla polskich eksporterów żywności, dużo mówi się o perspektywach na handel z krajami trzecimi, np. Kanadą.

- CETA zaczęła obowiązywać i rynek europejski się nie zawalił. Nie zostaliśmy zalani kanadyjską żywnością. Wiemy, że osiem miesięcy obowiązywania tej umowy to mało, ponieważ wprowadzenie produktów na rynek, nawet jeżeli mamy umowę o wolnym handlu, musi potrwać. Musimy te produkty wypromować, zachęcić dystrybutorów, właściwie oznaczyć, a to wymaga czasu. Natomiast powinniśmy być dobrej myśli jeśli chodzi o możliwość zwiększenia eksportu polskiej żywności do Kanady. Mamy tam bardzo dużą Polonię, jest popyt na produkty tradycyjne, ekologiczne i regionalne. Jest to też rynek bogaty, gdzie nasze ceny byłyby bardzo konkurencyjne. Z drugiej strony warto mówić o barierach wynikających z zasad działania handlu w Kanadzie. Np. wprowadzenie polskich alkoholi na tamten rynek byłoby bardzo trudne ze względu na monopole, które trudno przełamać. Natomiast pierwszy krok w kierunku nawiązania wymiany handlowej został wykonany i warto go kontynuować - dodał.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Możliwość komentowania została tymczasowo wyłączona.

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 987) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.