Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Atuty Polski Wschodniej zbyt słabo znane

  • wnp.pl
  • Autor: Piotr Apanowicz, wnp.pl
  • Data: 04-09-2014, 14:42
Atuty Polski Wschodniej zbyt słabo znane
Suwalska Specjalna Strefa Ekonomiczna.(fot. www.ssse.com.pl)

Potencjał gospodarczy regionu Polski Wschodniej jest znacznie większy niż wynikałoby to z postrzegania go przez potencjalnych inwestorów - uważa Robert Żyliński, prezes Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Jak ocenia pan potencjał inwestycyjny Polski Wschodniej i jak wygląda jego rzeczywiste wykorzystanie?

- Potencjał tego regionu jest bardzo duży. Jakkolwiek banalnie to brzmi, jesteśmy bramą na Wschód, gdzie perspektywy rozwoju biznesu są najlepsze. Zdaję sobie sprawę, że mówienie dzisiaj o rynku rosyjskim jako szansie może być odbierane jako kontrowersyjne, ale patrząc choćby na firmy działające w naszej strefie widać, że one jakoś sobie z obecnym kryzysem radzą.

Jako region posiadamy szereg atutów z punktu widzenia inwestorów, takich jak niższe koszty pracy czy koszty życia pracowników, niższe ceny nieruchomości pod działalność gospodarczą, prężnie działające specjalne strefy ekonomiczne. Jestem przekonany, że lokalizacja biznesu na terenie Polski Wschodniej nie tylko nie jest żadną barierą, ale wręcz może być atutem.

Również stan infrastruktury idzie we właściwym kierunku, choć można by dyskutować na temat tempa zmian. Jako utraconą szansę postrzegam natomiast praktyczną rezygnację z budowy lotniska regionalnego w północnej części Polski Wschodniej. Przykład Lublina czy Rzeszowa, skomunikowanych praktycznie z całym światem, pokazuje, jak z powodzeniem można wykorzystywać takie lotniska do obsługi biznesu. Rzeczywiście nieco gorzej jest natomiast z wykorzystaniem istniejącego tu potencjału, widać tu niedostatki działań promocyjnych.

Co zrobić, żeby zmienić postrzeganie regionu przez biznes?

- Konieczne są profesjonalne akcje promocyjne, które sprawią, że Polska Wschodnia stanie się bardziej widoczna jako brama na Wschód, zarówno w kraju, jak i w Europie. Przy tym działania promocyjne powinny być nie tylko bardziej aktywne, ale również bardziej celowe, na przykład ukierunkowane na wybrane rynki czy do wyselekcjonowanych sektorów gospodarki.

Musimy również pracować nad lepszym wykorzystaniem absolwentów naszych uczelni, których poziom jest bardzo wysoki. Problem w tym, że znaczna część absolwentów wyjeżdża w inne regiony kraju bądź wręcz za granicę, trzeba stwarzać im warunki do pozostania na miejscu.

Mówiąc ogólniej, trzeba również tworzyć korzystne warunki do samozatrudnienia, to powinien być jeden z priorytetów w ramach walki z bezrobociem w naszym regionie, a także dbać o rozwój dużych, ale wciąż lokalnych firm. Większość dużych przedsiębiorstw, zatrudniających po tysiąc osób i więcej, rzadko decyduje się wychodzić poza nasz region, wchodzić na rynek publiczny i rozpoczynać ekspansję zagraniczną.

Na ile znacząca może być tu rola specjalnych stref ekonomicznych?

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.