Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Badanie: 47 proc. mikrofirm dobrze ocenia swoją sytuację finansową

Z badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że 47 proc. mikrofirm ocenia swoją sytuację finansową jako dobrą lub bardzo dobrą. Mimo to aż 1/3 z nich nie podejmuje, ani nie planuje żadnych inwestycji, a jako główną barierę w prowadzeniu działalności wskazuje wysokie podatki, rosnące koszty pracy i konkurencje z firmami w szarej strefie.

Badanie: 47 proc. mikrofirm dobrze ocenia swoją sytuację finansową
fot. shutterstock

Pod koniec 2017 roku w Polsce funkcjonowało 2,3 mln firm zatrudniających mniej niż 10 osób. Dotychczas na ogół łączono je w badaniach z małymi i średnimi przedsiębiorstwami, a to nieco zaciemnia ich obraz – wyjaśnia Piotr Arak, dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Nie chcemy patrzeć na mikrofirmy tylko z lotu ptaka. Warto przyjrzeć się im z bliska, ponieważ generując blisko co trzecią złotówkę w strukturze PKB, stanowią istotny element polskiej rzeczywistości społeczno-gospodarczej.

W 2017 r. na 1000 mieszkańców przypadało w Polsce średnio 58,6 mikrofirm. W porównaniu z 2013 r., wzrost wyniósł 14 proc., średnie tempo rocznego wzrostu liczby mikroprzedsiębiorstw w latach 2013-2017 wynosiło 3,3 proc. Jak podkreśla Katarzyna Dębkowska, Kierownik Zespołu Foresightu Gospodarczego Polskiego Instytutu Ekonomicznego, trapią je jednak uciążliwe bariery działalności gospodarczej. Do najczęściej wskazywanych należą wysokie podatki, rosnące koszty zatrudnienia oraz konkurencja ze strony przedsiębiorstw funkcjonujących w szarej strefie. Najbardziej dotyka ona sektor budownictwa i transportu.

–  Badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego wykazały, że blisko połowa (47 proc.) ankietowanych uznaje swoją sytuację finansową za dobrą lub bardzo dobrą. Ponadto 49,5 proc. uważa, że ich sytuacja finansowa jest przeciętna. Mimo to 1/3 nie podejmuje żadnych inwestycji i nie ma takich planów. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że mikroprzedsiębiorca często zadowala się możliwością przetrwania, a nie ma ambicji rozwojowych – tłumaczy Katarzyna Dębkowska.

Wydatki tego typu mogłyby zostać sfinansowane np. z dotacji. Jednak mimo że mikroprzedsiębiorstwa są uprzywilejowane pod względem możliwości otrzymywania pomocy publicznej, skorzystało z niej tylko 20 proc. badanych.

Do najbardziej zadowolonych mikroprzedsiębiorców należą przedstawiciele usług biznesowych, którzy funkcjonują na rynku nie dłużej niż 5 lat, a ich obroty w 2017 roku nie przekroczyły 100 tys. zł. Grupę malkontentów, która najmocniej skarży się na bariery utrudniające ich działalność, reprezentują przede wszystkim mikrofirmy związane z budownictwem, transportem, handlem i przetwórstwem przemysłowym o stażu 5-10 lat na rynku i obrotach przekraczających 100 tys. zł.

– Mikro i małe podmioty zapewniają ponad połowę miejsc pracy w polskiej gospodarce – odpowiednio 40 proc. i 12 proc – mówi Marek Niedużak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.

– To właśnie dlatego większość działań legislacyjnych MPiT, a wcześniej MR, nakierowanych jest na poprawę otoczenia regulacyjnego takich właśnie firm. Warto tu wymienić m.in. 100 zmian dla firm, Konstytucję Biznesu, ustawę dot. sukcesji, Pakiet MŚP, Mały ZUS czy E-akta. W sumie w tej kadencji mamy na koncie zmiany, które przyniosły, głównie drobnym, przedsiębiorcom cały szereg ułatwień i 20 miliardów złotych oszczędności w perspektywie 10 lat. A to jeszcze nie koniec. Już niebawem rząd przyjmie projekt ustawy, który ma chronić mały biznes przed zatorami płatniczymi ze strony większych kontrahentów – dodaje Marek Niedużak.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

PIE RSS ALERT    /    mikrofirmy RSS ALERT    /    firmy RSS ALERT    /    przedsiębiorstwa RSS ALERT    /    Polski Instytut Ekonomiczny RSS ALERT    /    Marek Niedużak RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.52.4
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.