Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Badanie: 90 proc. firm nie dba o standardy uczenia maszynowego

Takich standardów jak ochrona danych i prywatności, etyka i neutralność w stosowaniu algorytmów uczenia maszynowego nie przestrzega dziewięć na 10 firm. Wdrażanie tej technologii wciąż nie jest objęte dostatecznym nadzorem - wynika z badań firmy O’Reilly Media.

Według raportu z badania O'Reilly, bardzo często w procesie wdrażania technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w firmach uczestniczą jedynie osoby zajmujące się przetwarzaniem danych. W opinii ekspertów, aby procesy te przebiegały poprawnie, potrzebna jest również obecność prawników oraz specjalistów zajmujących się m.in. prywatnością i ochroną danych osobowych.

Ponad połowa (55 proc.) firm w krajach członkowskich Unii Europejskiej podczas budowania modeli dla uczenia maszynowego nie uwzględnia zasad ochrony prywatności - twierdzą autorzy raportu. 62 proc. firm z kolei nie interesuje się w swoich działaniach możliwymi konsekwencjami wynikającymi z braku neutralności stosowanych algorytmów.

Autorzy badania podkreślili, że brak stosowania reguł zabezpieczających procesy obsługiwane przez algorytmy np. przed możliwością utraty danych bądź brakiem neutralności w konsekwencji może zaowocować błędnymi wynikami obliczeń czy prognoz.

"W uczeniu maszynowym chodzi o dużo więcej, niż tylko o optymalizację procesów biznesowych" - ocenił szef zespołu analityki danych w O'Reilly Ben Lorica.

"Niezwykle istotne jest, by ci, którzy zajmują się rozwojem narzędzi sztucznej inteligencji i obsługą procesów z jej wykorzystaniem zdawali sobie sprawę z tego, jak małe błędy mogą przyczynić się do dużych szkód w późniejszych etapach pracy" - dodał.

Lorica podkreślił, że mimo wdrożenia w maju tego roku przepisów RODO we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, ponad połowa firm pracująca z uczeniem maszynowym wykorzystującym dane nie przestrzega reguł niezbędnych dla prawidłowej ochrony tych informacji.

"To proszenie się o duże problemy w przyszłości" - przestrzega.

Jego zdaniem inne błędy, takie jak brak neutralności w działaniu algorytmów, mogą z kolei przyczyniać się do niemożliwości osiągania przez firmy pożądanej wydajności pracy z uczeniem maszynowym.

"Możemy nagle znaleźć się w sytuacji kiedy mamy aplikacje, które działają niedokładnie i w gruncie rzeczy są bezwartościowe" - stwierdził.

Badanie firmy O'Reilly zostało przeprowadzone na podstawie ankiety 2 tys. liderów ze świata biznesu działających na obszarze Unii Europejskiej. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

sztuczna inteligencja RSS ALERT    /    maszyny RSS ALERT    /    technologie RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.85.76
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.