Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Badanie: Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa chcą zwiększyć inwestycje

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 24-04-2017, 13:03
Badanie: Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa chcą zwiększyć inwestycje
Fot. shutterstock

Znacząco polepszyły się nastroje przedsiębiorców sektora mikro, małych i średnich firm w Polsce w tym kwartale. Wskaźnik nastrojów KERNA wzrósł w kwietniu o blisko 14 pkt. proc. kw./kw. Optymizm przedsiębiorców przełożył się na dużo większą niż dotychczas skłonność do inwestowania. Planowane wydatki mierzone wskaźnikiem ZAIR są na najwyższym poziomie od sześciu lat. Inwestycje planują głównie producenci zatrudniający od 10 do 249 osób - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który od ponad 8 lat co kwartał bada nastroje i decyzje zakupowe przedsiębiorstw MŚP w Polsce.

Wskaźnik nastrojów przedsiębiorstw KERN wyniósł -50,70 pkt. i osiągnął tym samym najwyższą wartość od trzech lat. - W relacji do poprzedniego odczytu notujemy wzrost o 13,96 pkt. proc. Za aktualny poziom nastrojów odpowiada znaczący skok w dobrych prognozach na drugi, czyli obecny kwartał. Pozytywnych zmian w kondycji firmy spodziewa się niemal 40 proc. badanych przedsiębiorców, a co czwarty badany prognozuje też polepszenie sytuacji ekonomicznej Polski - mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research.

Poprawił się również Index ZAIR obrazujący skalę inwestycji prowadzonych przez firmy MŚP. W tej edycji badania wyniósł -56,70 pkt. i w relacji do pomiaru w poprzednim kwartale jest lepszy o 7,1 pkt. Jest to też najlepszy odczyt na przestrzeni ostatnich sześciu lat i co ważne wydatkować będzie więcej firm z grupy małych, zatrudniających od 10 do 49 pracowników. Firmy w drugim kwartale zamierzają inwestować w nowe maszyny, oprogramowanie. Utrzymuje się też skłonność  do inwestowania we floty służbowe.

- Informacja szczególnie warta odnotowania to znacząca zmiana w obszarze zatrudnienia. Subindeks dotyczący zatrudnienia wzrósł o 5 pkt. a z badania wynika, że byłby on jeszcze większy, ponieważ respondenci w trakcie wywiadów wielokrotnie informowali, że niestety ich zatrudnienie pozostanie na niezmienionym poziomie tylko dlatego, że jest duży kłopot z rekrutacją i nie ma kim zapełnić wakatów. Intencja ponoszenia wydatków na tworzenie miejsc pracy jest zatem jeszcze wyższa, niż pokazuje to wskaźnik, ale skutecznie hamowana brakiem chętnych do pracy, co zaczęły odczuwać już nie tylko duże fabryki, ale również małe i średnie firmy – dodaje Izabella Młynarczyk z Keralla Research.

 Źródło: Instytut Keralla Research

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 622) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 269)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH