Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Badanie: Plastikowy gniew konsumentów

Zyski są korporacji, a odpowiedzialność obywateli. 79 proc. Polaków czuje się obarczona odpowiedzialnością za śmieci i koszty związane z ich segregacją – wynika z raportu przygotowanego przez agencję IQS.

Badanie: Plastikowy gniew konsumentów
fot. shutterstock

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 25-07-2019, 09:26

O tym, że kryzys klimatyczny jest ogromnym problemem, przekonanych jest 53 proc. Polaków. Dodatkowo, 45 proc. z nas zauważa pogarszający się stan środowiska w swoim miejscu zamieszkania - wynika z badania.

Branże postrzegane za winne stanu środowiska, takie jak: przemysł ciężki, elektrownie węglowe, transport samochodowy czy górnictwo, od lat pozostają niezmienne. Coraz częściej jednak na „czarnej” liście Polacy umieszczają gałęzie przemysłu związane z produkcją plastiku - produkcja kosmetyków (43 proc.), produkcja ubrań/butów (38 proc.), produkcja napojów, soków czy wody butelkowanej (36 proc.).

Wszechobecny plastik (w wodach oraz w żywności) jest jedną z tych obaw Polaków, które pojawiają się na szczycie listy zagrożeń. Poparcie dla wprowadzenia przez Unię Europejską od 2021 r. całkowitego zakazu produkcji plastikowych słomek, sztućców, kubków czy talerzyków wynosi 74 proc. Co więcej, 46 proc. Polaków twierdzi, że powinno się zmusić producentów do całkowitej rezygnacji z plastikowych opakowań, a 57 proc. chce wymóc na sklepach, aby przyjmowały szklane opakowania bez paragonu.

Silne poczucie „wciskania” plastiku towarzyszy Polakom na każdym kroku. Obwiniamy producentów, że wszystko pakują w plastik (85 proc.), a także sklepy o to, nie chcą zrezygnować z „foliówek” (66 proc.). Naszej uwadze nie umyka również fakt, że często, nawet produkty bio, zapakowane są w folię (81 proc.)

Rosnąca świadomość konsumentów, a także brak wystarczającej liczby alternatyw dla plastiku wzmaga irytację konsumentów i rodzi presję na producentach i sklepach. Obecnie,29 proc. badanych przyznaje, że jeśli ma wybór, sięga po produkty w bardziej przyjaznych dla środowiska opakowaniach niż plastikowe, np. szklanych lub papierowych. Zdarza się też, że deklarujemy rezygnację z zakupu niektórych produktów ze względu na plastikowe opakowania. Są to np. jedzenie na wynos (32 proc.), soki (28 proc.), napoje gazowane i niegazowane (25 proc.), produkty mleczne i nabiał (20 proc.), woda (18 proc.) czy zabawki (15 proc.) – dodaje Grzegorz Gizaz IQS.

Popularność zyskują nowe inicjatywy typu zero/less waste. Własna siatka na zakupy jest już w mainstreamie. Na tej bazie zaczęły się pojawiać płócienne woreczki na warzywa, metalowe słomki, własne kompostowniki. Z większym przekonaniem zaczęliśmy kupować produkty, których opakowania zostały wytworzone w 100 proc. z recyclingu.

więcej informacji:

plastik RSS ALERT    /    opakowania RSS ALERT    /    plastikowe opakowania RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    konsumenci RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.38.146
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.