Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Badanie: Wzrost zysków i przyciąganie nowych pracowników priorytetami firm rodzinnych

Najważniejszymi priorytetami dla polskiego biznesu rodzinnego w ciągu kolejnych dwóch lat będzie zwiększenie zyskowności (38% wskazań), przyciągnięcie nowych, utalentowanych pracowników (35%) oraz wzrost przychodów (32%). Mając na uwadze potrzebę ciągłego rozwoju, zdecydowana większość firm rodzinnych w Polsce planuje inwestycje w działalność podstawową firmy (80% wskazań), kapitał ludzki (78%) oraz innowacje i nowe technologie (76%) – wynika z VII edycji raportu KPMG w Polsce pt. „Barometr firm rodzinnych”.

Badanie: Wzrost zysków i przyciąganie nowych pracowników priorytetami firm rodzinnych
fot. shutterstock

Zarządzający firmami rodzinnymi dobrze oceniają sytuację swoich organizacji, co znajduje potwierdzenie w pozytywnych wynikach finansowych i rosnącej liczbie zatrudnionych. W Polsce 59% respondentów oceniło kondycję ekonomiczną firmy jako dobrą lub bardzo dobrą (spadek o 3 p.p. r/r). W Europie taką samą opinię wyraziło 73% ankietowanych (wzrost o 2 p.p. r/r). 

Lepsze wyniki finansowe w ostatnim roku odnotowało ponad 30% polskich przedsiębiorstw, a 42% respondentów stwierdziło, że przychody utrzymały się na tym samym poziomie. Zaledwie 20% polskich firm odnotowało mniejsze obroty w ostatnim roku. Średnia dla Europy wypada nieco lepiej – aż 64% europejskich przedsiębiorstw zanotowało wzrost przychodów, w przypadku 24% pozostały one na tym samym poziome, a 11% – spadły.

Dobra kondycja firm rodzinnych jest widoczna również we wzroście zatrudnienia – ponad 1/3 polskich przedsiębiorstw w ciągu roku zwiększyła liczbę pracowników, a połowa utrzymała zatrudnienie na tym samym poziomie. Jeszcze lepsza sytuacja panuje w Europie, gdzie prawie 55% firm zwiększyło liczbę etatów.

Z badania przeprowadzonego przez firmę KPMG wynika, że niezmiennie największym wyzwaniem stojącym przed polskimi firmami rodzinnymi są rosnące koszty pracy, na co wskazała ponad połowa ankietowanych (52%). W Polsce ten problem jest zgłaszany znacznie częściej niż w pozostałych krajach Europy.

Coraz wyższe koszty pracy przyczyniają się do trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanej kadry. Blisko 1/3 firm rodzinnych z Polski przyznaje, że problematyczna jest konieczność rywalizacji o pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami. W Europie odsetek przedsiębiorstw sygnalizujących tę kwestię jest jeszcze większy i wynosi 53%. Rodzinne przedsiębiorstwa muszą być przygotowane na konkurowanie z innymi firmami o wykwalifikowane kadry. Często jednak mierzą się z dylematem, kto powinien zająć dane stanowisko – członek rodziny czy specjalista.

Ponad 1/3 firm rodzinnych w Polsce wskazuje, że zmieniające się otoczenie prawne utrudnia zarządzanie przedsiębiorstwem. Częste zmiany w przepisach wpływają na niepewność firm i niechęć do podejmowania inwestycji obarczonych ryzykiem. 

więcej informacji:

KPMG RSS ALERT    /    firmy rodzinne RSS ALERT    /    przedsiębiorstwa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.234.114.202
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.