REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Bank BGŻ: To dobry czas by szukać nowych rynków eksportowych

  • Autor: portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka, Łukasz Stępniak
  • Data: 22-05-2014, 10:15
Bank BGŻ: To dobry czas by szukać nowych rynków eksportowych
Dariusz Winek, główny ekonomista Banku BGŻ. Fot. Paweł Pawłowski, zelaznastudio.pl

Ostatnie zawirowania w Europie sprawiają, że złotówka się osłabia i nasze produkty żywnościowe stają się bardziej konkurencyjne cenowo. W takiej sytuacji polskie firmy, także z sektora rolno-spożywczego, powinny dywersyfikować kierunki eksportu i próbować szukać nowych rynków - ocenia Dariusz Winek, główny ekonomista Banku BGŻ.

REKLAMA

- Zachęcamy do tego, by szukać innych rynków eksportowych, widzimy duży potencjał na Bliskim Wschodzie i w Afryce. To są rynki stosunkowo jeszcze mało zagospodarowane i nadal można tam próbować zaistnieć, tym bardziej, że w tych kierunkach idzie wsparcie naszego rządu - mówi Dariusz Winek w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Przyznaje, że wymienione rynki także charakteryzują się wysokim ryzykiem politycznym, jednak zależy to od poszczególnego kraju. - Różna jest klasyfikacja tych rynków. Można podzielić je na rynki o różnym stopniu ryzyka, różnym klimacie dla biznesu i perspektyw wzrostu, na trzy rodzaje: krokodyle, guźce i gepardy. W gepardach można zidentyfikować 15 krajów - w miarę stabilnych politycznie, rozwijających się, gdzie czynnik korupcji może być nawet mniejszy niż na Ukrainie. Przykładowo mogą to być RPA, Zambia, Tanzania, Mozambik, Ghana, Maroko i Tunezja - wymienia Dariusz Winek.

Zwraca uwagę, że prognozy na lata 2011 - 2015 mówią, iż 7 na 10 najszybciej rozwijających się gospodarek świata będzie pochodziło z Afryki sub - Saharyjskiej.

- Jest to potencjał jeszcze nie do końca zagospodarowany. Działania ministerstwa gospodarki idą w tym kierunku, by wspierać nasze firmy na tych rynkach. To daje efekty - myślę, że tam dynamiki eksportu w tym roku będą bardzo wysokie, także w eksporcie spożywczym - podkreśla ekspert.

Zauważa, że gospodarka chińska ostatnio przeżywa zadyszkę, o czym świadczy niewielkie spowolnienie tego rynku - PKB Chin nie rośnie już o 10 proc., ale o 7 proc. lub mniej. - Na pewno to co jest ważne, to skala wysyłek na ten rynek. Potrzebne byłyby próby tworzenia organizacji branżowych, w których przedsiębiorcy wspierają się, uzupełniając swoje zamówienia. Byłaby to forma współpracy przy realizacji kontraktów o dużych wolumenach. Inaczej będzie problem z zaspokojeniem chińskich odbiorców - podkreśla Dariusz Winek.

Przeczytaj także:

Bank BGŻ: Trend spadku pogłowia trzody może się jeszcze pogłębić

 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (21 484) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH