Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Błędy w kodowaniu produktów z perspektywy sieci handlowych

Kod kreskowy EAN widziany każdego dnia na produktach obecny jest w 150 krajach, a dźwięk jego skanowania słyszany ponad 6 miliardów razy dziennie na całym świecie. Stanowi on graficzne odzwierciedlenie numeru GTIN i służy jednoznacznej i unikalnej identyfikacji produktu. Ten najczęściej używany identyfikator GS1 powinien być przydzielany według globalnie ustalonych standardów i wytycznych GS1. Każdy właściciel marki/producent powinien się nimi kierować, żeby zapewnić spójnią identyfikację produktu – mówi Hanna Walczak, starszy specjalista ds. wdrożeń standardów GS1.

Błędy w kodowaniu produktów z perspektywy sieci handlowych
Fot. Fotolia

Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
Data: 09-04-2019, 14:38

W erze cyfryzacji i wzrostu zakupów online, dane o produkcie można przyrównać do bijącego serca każdej firmy. Aby utrzymać jego bicie, dane muszą być zdrowe i regularnie sprawdzane. Dane nieaktualne, błędne, czy niekompletne powodują wiele problemów dla firmy. Z punktu widzenia konsumenta wiarygodne i dokładne dane stają się coraz ważniejsze i mają istotny wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych.

Znakowanie produktów kodami kreskowymi EAN wydaje się być łatwe, jednak praktyka pokazuje, że dość często pojawiają się błędy w tym zakresie. Na przełomie 2018 i 2019 roku GS1 Polska zaprosiła sieci handlowe do wzięcia udziału w badaniu dotyczącym nieprawidłowego przydzielania produktom numerów GTIN (kodów EAN). Zebrane wyniki, a także analiza bieżących zgłoszeń spływających do GS1 Polska, pozwoliły ocenić skalę problemu.

Najczęstszymi błędami popełnianymi przez producentów/właścicieli marek są:

- Przypisywanie/zdublowanie tego samego numeru GTIN dla różnych produktów, np. odświeżacz powietrza o trzech różnych zapachach, czekoladki z nadzieniem orzechowym i truskawkowym.
- Istotne zmiany składu produktu, np. zmiany wersji oleju z rzepakowego na słonecznikowy, zmiana smaku jogurtów z truskawka i malina na truskawka i jeżyna, czy serek waniliowy z konfiturą na serek śmietankowy z konfiturą.
- Zmiana gramatury netto, np. twaróg chudy 270 g na 250 g, batonik mleczny 50 g na 48 g, ilość kapsułek do zmywarki z 50 na 55, napój gazowany 1,7 l na 1,5 l.
- Zmiana zadeklarowanej ilości produktów w opakowaniu zbiorczym, np. groszek w puszcze pierwotnie pakowany w karton po 14 sztuk obecnie po 20 sztuk.

Dla wszystkich wymienionych sytuacji powinny być nadane nowe, unikalne numery GTIN.

Dużym wyzwaniem jest prawidłowe znakowanie produktów, dostępnych w sprzedaży w konkretnym dniu lub określonym czasie, a dla których istnieje potrzeba jednoznacznej identyfikacji oraz rozróżnienia promocyjnego asortymentu w łańcuchu dostaw na poziomie opakowania zbiorczego. Najwięcej pomyłek związanych jest z dołączaniem gratisów, np. próbki odżywki do włosów do butelki szamponu. W sytuacji, gdy wymiary lub masa brutto opakowania ulegają zmianie o więcej niż 20%, należy na taki produkt nadać nowy numeru GTIN.

Na pytanie: „W której kategorii występują najczęstsze błędy (np. nabiał, napoje, kosmetyki itp.)” sieci handlowe wskazały: nabiał, przyprawy, dodatki do ciast i pieczenia, a także słodycze. Ma to swoje odzwierciedlenie w przytoczonych powyżej przykładach.

Cały proces obsługi produktu w sieci dystrybucji można zautomatyzować i przeprowadzić w krótkim czasie, zaczynając od momentu potwierdzenia zamówienia i punktualnej dostawy do prawidłowej faktury i szybkiej płatności za produkt. Jedynym warunkiem jest posiadanie aktualnych i wysokiej jakości danych.

Przestrzeganie przez wszystkie ogniwa łańcucha dostaw standardowych zasad zarządzania numerami GTIN stanowi klucz do zapewnienia skutecznej, efektywnej i spójnej wymiany informacji o produktach, gwarantując tym samym minimalizację kosztów i sprawne funkcjonowanie nie tylko lokalnych, ale również globalnych łańcuchów dostaw.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

GS1 Polska RSS ALERT    /    znakowanie produktów spożywczych RSS ALERT    /    Hanna Walczak RSS ALERT    /    GTIN RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.173.48.224
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.