Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Blisko połowa Polaków codziennie spotyka się z fake newsem

  • Autor: PAP
  • Data: 24-03-2018, 11:21
Blisko połowa Polaków codziennie spotyka się z fake newsem
fot. shutterstock

48 proc. Polaków przyznaje, że codziennie lub prawie codziennie spotyka się z wiadomościami, czy informacjami, które ich zdaniem zniekształcają rzeczywistość lub nawet są nieprawdziwe; 27 przyznaje, że spotyka się z fake newsami przynajmniej raz w tygodniu - wynika z badania Kantar Public.

7 proc. Polaków podaje, że spotyka takie informacje kilka razy w miesiącu, a 14 proc. że rzadko lub nigdy.

Ogólnoeuropejskie badanie Eurobarometr przeprowadziła firma Kantar Public na zlecenie Komisji Europejskiej.

Zdaniem 84 proc. uczestniczących w badaniu mieszkańców Polski, wiadomości i informacje, które zniekształcają rzeczywistość lub są nieprawdziwe stanowi problem w naszym kraju; 49 proc. respondentów pytanych czy fake news to obecnie problem odpowiedziało "zdecydowanie tak", a 35 proc. - "raczej tak". Odmiennego zdania było 12 proc. badanych; dla 9 proc. fake news to "raczej nie problem", a dla 3 proc. "zdecydowanie nie problem".

"Polskie nastroje nie są w Europie odosobnione. Fake newsy są postrzegane jako problem przez 85 proc. ogółu Europejczyków, szczególnie na Cyprze (zdaniem 91 proc. mieszkańców), w najmniejszym stopniu w Belgii - 70 proc. Belgów postrzega fake newsy jako problem" - czytamy w komentarzu Kantar Public.

Z badania wynika także, że fałszywe wiadomości i dezinformacja to - zdaniem 79 proc. Polaków - zagrożenie dla demokracji; 46uważa, że "zdecydowanie tak", a 33 - że "raczej tak". Odmiennego zdania jest 16 proc. respondentów z Polski; 12 proc. pytanych czy jest to zagrożenie dla demokracji odpowiedziało "raczej nie", a 4 proc. - "zdecydowanie nie".

Badani pytani byli także kto powinien działać na rzecz powstrzymania rozpowszechniania fake newsów. 49 proc. respondentów z Polski wskazało na dziennikarzy, 40 proc. na władze rządowe, 34 proc. na samych obywateli, 22 proc. na organizacje pozarządowe, 20 proc. na kadrę kierowniczą prasy i nadawców, 18 proc. na instytucje Unii Europejskiej, 18 proc. na internetowe portale społecznościowe. 4 proc. badanych uważa, że działać powinny wszystkie wymienione podmioty.

Badanie przeprowadzono między 7, a 9 lutego 2018 r. na reprezentatywnej próbie 26 576 mieszkańców 28 krajów członkowskich Unii Europejskiej w wieku 15 i więcej lat; w Polsce w badaniu uczestniczyło 1000 osób. Badanie zostało przeprowadzone techniką wywiadów telefonicznych (CATI). 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (9 717) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane