Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Bogucki, MRiRW o idei oznaczenia "Produkt Polski": Są już pierwsze deklaracje firm

  • Autor: Paulina Mroziak, www.portalspozywczy.pl
  • Data: 31-03-2017, 12:14
Bogucki, MRiRW o idei oznaczenia
Jacek Bogucki, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi

MRiRW chce promować polskie produkty poprzez oznaczenie "Produkt Polski". Jak podkreśla Jacek Bogucki, sekretarz stanu w ministerstwie, są już pierwsze firmy, które zadeklarowały, że chcą użyć tego znaku. Portalspozywczy.pl rozmawiał z wiceministrem o idei takiego znakowania żywności.

MRiRW chce promować polskie produkty poprzez oznaczenie „Produkt Polski”. Czy to nie jest działanie protekcjonistyczne na krajowym rynku?

Chcemy informować konsumentów o pochodzeniu surowców użytych do produkcji żywności. Poza przepisami, które obowiązują w całej UE, które nakładają na producentów obowiązek podania kraju pochodzenia np.: owoców, warzyw czy nieprzetworzonego mięsa, Komisja Europejska nakazuje krajom rzetelne informowanie konsumenta o produktach rolno-spożywczych dostępnych na rynku. A taka rzetelna informacja to także ta, którą my chcemy zawrzeć w oznaczeniu „Produkt Polski”. I tak w tych rozwiązaniach jesteśmy bardziej ostrożni niż inne państwa członkowskie, które – np. jak Słowacja – takie oznaczenia traktują jako obowiązkowe. My dajemy możliwość dobrowolnego oznaczania produktów. Jak do tej pory KE nie kwestionowała tego typu rozwiązań na szczeblach krajowych.  

Na jakim etapie jest wprowadzanie oznaczenia "Produkt Polski"?

Są już pierwsze firmy, które zadeklarowały, że chcą użyć znaku „Produkt Polski”. Nawet jeden z producentów wystąpił do ministerstwa z prośbą o akceptację, choć nie ma takiego obowiązku.

Trzeba pamiętać, że jest to oznaczenie dobrowolne i nie nakłada na firmy żadnych opłat administracyjnych, ale z jego stosowania wynikają dość rygorystyczne obowiązki pod względem śledzenia łańcucha dostaw surowców. Przedsiębiorca – jeśli chce korzystać z tego znaku - musi przygotować się pod względem administracyjnym, aby mieć pewność, że produkty rolne na pewno pochodzą z Polski. W przypadku produkcji mięsnej jest to łatwiejsze, ponieważ zwierzęta i tak ze względów weterynaryjnych są rejestrowane.

Śledzenie pochodzenia surowców daje producentowi wiedzę gdzie, na jakim polu, u jakiego rolnika, powstał surowiec. To daje także możliwość reagowania, jeśli są jakiekolwiek zastrzeżenia w przypadku jakości produktu. Tworzy się też cały łańcuch dostaw, a bardzo nam zależy na klarowności procesu dostaw - od rolnika do stołu.

Jakie są rozwiązania w kwestii produktów, do wyrobu których używa się surowców, które nie są uprawiane w Polsce, jak kakao czy kawa?

Dopuszczamy możliwość 25 proc. dodatków niepochodzących z polskich upraw.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Obserwator 01-04-2017, 16:31:
W kraju pochodzenia podasz wedle obowiązującego przepisu - Wyprodukowano w Polsce , albo Wyprodukowano w UE. Natomiast oznaczenia "Produkt Polski" nie możesz zastosować ponieważ zawartość ryżu jest ponad 75%.
  • Miłosz 31-03-2017, 14:30:
Przepisy nie są ścisłe. Podam przykład. W płatkarni oprócz płatków z polskich zbóż produkuje się platki ryżowe (dość popularny produkt). Jak się ma tu oznaczenie "produkt polski" skoro zrobiony jest w Polsce a polega na przerobie ryżu pochodzenia wietnamskiego czy chińskiego i to jako 100% surowca. Jak takie płatki powinny być oznakowane biorąc pod uwagę kraj pochodzenia. Przecież podawanie kraju pochodzenia dalej obowiązuje.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 272) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.