Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

BPSC: Pod względem automatyzacji firmy spożywcze są dziś porównywalne z branżą automotive (wywiad)

- Moim zdaniem, pod względem automatyzacji procesów, firmy spożywcze są dziś porównywalne z branżą automotive. Więcej automatyki instaluje się dziś w zakładach mięsnych czy rozlewniach soków niż w firmach z produkcją dyskretną - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Sławomir Kuźniak, dyrektor ds. zarządzania produktem w firmie BPSC.

BPSC: Pod względem automatyzacji firmy spożywcze są dziś porównywalne z branżą automotive (wywiad)
Sławomir Kuźniak, dyrektor ds. zarządzania produktem w firmie BPSC Sp z o.o., fot. mat. pras.

Autor: Adam Tubilewicz, portalspozywczy.pl
Data: 12-12-2019, 09:39

Adam Tubilewicz, Portalspozywczy.pl: W branży dużo mówi się o pojęciu Przemysłu 4.0. Jak pan rozumie to zagadnienie?

Sławomir Kuźniak, dyrektor ds. zarządzania produktem w firmie BPSC Sp z o.o.: Geneza pojęcia Przemysłu 4.0 sięga Targów Hannover Messe w 2012 roku. Właśnie wtedy Angela Merkel powiedziała, że znajdujemy się w trakcie “czwartej rewolucji przemysłowej”. Kanclerz Niemiec rozumiała to pojęcie jako kontynuację trzech poprzednich wielkich rewolucji: wieku pary, wieku elektryczności oraz wieku komputerów. Coraz częściej pojawiają się jednak sugestie, że Przemysł 4.0 nie jest czymś zupełnie nowym, ale raczej kontynuacją digitalizacji zapoczątkowanej pod koniec lat 60, tj. stworzenia “bliźniąt cyfrowych” dla każdej rzeczy, która może istnieć w świecie realnym. Pierwszym narzędziem, które to umożliwiały były systemy ERP, które dziś często są kręgosłupem informacyjnym firm. Dane wprowadzane przez użytkowników lub przekazywane bezpośrednio z czujników zamontowanych w maszynach pozwalają zaplanować realizację produkcji i policzyć odpowiednie wskaźniki. Tak więc określeniem Przemysł 4.0 opisałbym bardziej ciąg zdarzeń, który trwa od lat 60.

W jakim stopniu Przemysł 4.0 jest obecny w polskiej branży rolno-spożywczej?

Moim zdaniem, pod względem automatyzacji procesów, firmy spożywcze są dziś porównywalne z branżą automotive. Więcej automatyki instaluje się dziś w zakładach mięsnych czy rozlewniach soków niż w firmach z produkcją dyskretną. Na przykład przy produkcji soków opakowanie (butelka, karton) z zaszytym chipem samo informuje maszynę, że do środka ma zostać nalany określony sok. Branża spożywcza jest więc dość mocno zaangażowana w procesy automatyzacji. Modne jest nazywanie tego Przemysłem 4.0, ale tak naprawdę robimy to od dawna. Dziś produkcja kurczaka, rozumiana jako całość procesu od wejścia surowca do zapakowania produktu finalnego w 100 proc., może być obsługiwana przez systemy automatyki przemysłowej i to bez udziału człowieka. Pracownik pełni wówczas tylko rolę nadzorcy i w razie potrzeby udrażnia lub czyści linię. Choć widziałem już rozwiązania z autonomicznymi systemami do sprzątania.

Konsumenci i sieci handlowe oczekują dziś od producenta pełnej identyfikowalności produktu - od rolnika do półki sklepowej. W jaki sposób systemy informatyczne pomagają dostarczyć tego rodzaju informacje?

więcej informacji:

BPSC RSS ALERT    /    BPSC SA RSS ALERT    /    Sławomir Kuźniak RSS ALERT    /    systemy informatyczne RSS ALERT    /    automatyzacja RSS ALERT    /    Przemysł 4.0 RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT    /    zakłady mięsne RSS ALERT    /    ERP RSS ALERT    /    systemy ERP dla przemysłu spożywczego RSS ALERT    /    technologie RSS ALERT    /    automatyka przemysłowa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.201.14
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.