Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Brakuje przepisów regulujących e-handel dla całej UE

  • Autor: PAP
  • Data: 25-08-2009, 14:54

Coraz więcej Polaków kupuje towary przez internet i sprowadza je zarówno z kraju, jak i zza granicy. Tymczasem brakuje wspólnych przepisów regulujących ten rynek dla całej Unii Europejskiej - powiedziała we wtorek wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Kozak podczas debaty poświęconej unijnej dyrektywie w sprawie praw konsumentów.

- Rozwój techniczny i postępująca globalizacja powodują, że w większym niż dotychczas stopniu możliwe jest dokonywanie zakupów przez internet. W latach 2006-2008 odsetek takich osób (kupujących w sieci - PAP) wzrósł z 27 do 33 proc. i według danych KE jest to już 150 mln osób. Jednak zaledwie co piąta z nich decyduje się na transakcję za granicą - powiedziała Kozak.

Dodała, że 30 mln Europejczyków w ubiegłym roku kupowało przez internet w innym kraju. W Polsce w sieci robiło zakupy 10 mln osób.

Projekt unijnej dyrektywy w sprawie praw konsumentów KE przedstawiła w październiku 2008 roku; trwają nad nim prace. Dokument przewiduje m.in., że do umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa musi być dołączony formularz odstąpienia od umowy. Komisja chce też ujednolicenia terminu na odstąpienie od kontraktu i zapisania w gwarancji informacji o prawach przysługujących konsumentowi w związku z reklamacją.

Jak powiedziała Kozak, jednym z wielu problemów sygnalizowanych Urzędowi przez konsumentów jest m.in. nieinformowanie o miejscu i sposobie składania reklamacji.

- Należy pamiętać, że w przypadku towaru niezgodnego z umową - bez względu na to, gdzie go nabyliśmy - mamy prawo, w ciągu dwóch lat od jego wydania i dwóch miesięcy od wykrycia wady, reklamować go u sprzedawcy. W ciągu 14 dni sprzedawca powinien ustosunkować się do zgłoszenia reklamacyjnego. Jeśli tego nie zrobi, oznacza to, że zgadza się z konsumentem. Wówczas towar powinien zostać naprawiony lub wymieniony, a w ostateczności mogą zostać zwrócone za niego pieniądze - podkreśliła.

Jak dodała wiceprezes UOKiK, bardzo częstą praktyką sprzedawców jest nieprzekazywanie konsumentom informacji o przysługującym im prawach, np. o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni.

- Innym problemem jest kwestia rozróżnienia pomiędzy gwarancją a reklamacją. Korekty wymagają również przepisy dotyczące samej reklamacji. Zgodnie z polskimi regulacjami sprzedawca odpowiada wobec konsumenta przez dwa lata, jeżeli towar w chwili zakupu był niezgodny z umową. Jeśli wada ujawniła się przed upływem sześciu miesięcy to domniemuje się, że istniała ona w chwili zakupu - powiedziała Kozak.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 228) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH