REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Branży spożywczej w 2014 r. powinna sprzyjać stabilizacja na rynku surowców

  • Autor: BW, portalspozywczy.pl
  • Data: 29-01-2014, 18:34
Branży spożywczej w 2014 r. powinna sprzyjać stabilizacja na rynku surowców
fot. fotolia

Analitycy Millennium DM uważają, że rentownościom branży spożywczej w 2014 roku powinna sprzyjać stabilizacja rynku surowców. W przypadku np. spółek mięsnych, koszty surowca mogą być istotnie niższe rok do roku. Ożywienie gospodarcze powinno przyczynić się do wzrostu sprzedaży produktów wyżej marżowych, m.in. należących do segmentu premium.

REKLAMA

Analitycy oceniają, że dzięki wymienionym czynnikom większość polskich spółek spożywczych ma szansę na poprawę wyników w 2014 roku.

Mniejsza presja na marże

Analitycy Millennium DM oceniają, że w 2014 r. sytuacja na rynkach większości surowców powinna sprzyjać branży spożywczej.

- Począwszy od połowy 2012 r. trwa korekta cen większości zbóż, do której przyczyniły się bardzo dobre zbiory w 2013 roku i dlatego obecnie ceny pszenicy są o ponad 20% niższe r/r, a w przypadku kukurydzy nawet o ponad 40% r/r. Jest to sytuacja korzystna dla nabywców surowców, natomiast negatywna dla ich producentów, a więc m.in. części spółek ukraińskich - podkreślają analitycy Millennium DM w raporcie.

- Spadki cen zbóż oznaczają niższe ceny pasz, co pomoże branży mięsnej, której w ostatnich latach mocno zaszkodziły wzrosty jej cen. Spadki notowań trwają również na innych globalnych rynkach surowców spożywczych, np. notowania cukru oraz kawy są o kilkanaście procent niższe r/r. Wyjątkiem pozostaje tu rynek kakao, którego kurs rośnie od kilku miesięcy, cena jest o ponad 10% wyższa r/r, jednak wciąż o 30% poniżej szczytów z 2010 r. - czytamy w raporcie.

- Podsumowując, w 2014 r. średni koszt surowców w przypadku większości spółek spożywczych powinien okazać się niższy lub przynajmniej płaski r/r, co powinno sprzyjać dalszej odbudowie marż - oceniają analitycy.

Ich zdaniem ożywienie gospodarcze również może być korzystne dla branży, nawet pomimo jej defensywnego charakteru.

- Lepsza koniunktura powinna przełożyć się na wyższą sprzedaż droższych kategorii wyrobów oraz mniejszą presję na ceny ze strony sieci handlowych. Ten efekt było już wyraźnie widać w przypadku dynamik sprzedaży producentów słodyczy - uważają analitycy Millennium DM.

- Pierwszy i drugi kwartał 2013 r. charakteryzowały się płaskimi lub niższymi r/r przychodami, natomiast w III kwartale we wszystkich spółkach nastąpiła
wyraźna poprawa. Z uwagi na efekt niskiej bazy podziewamy się kontynuacji tego trendu przynajmniej do połowy 2014 r. - czytamy.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 618) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH