Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

BŚ: 40 proc. przebadanych polskich firm może oprzeć wzrost na innowacjach

  • Autor: PAP
  • Data: 03-06-2016, 12:15

40 proc. polskich firm przebadanych przez Bank Światowy ma duży potencjał wzrostu oparty na innowacjach - wynika z raportu Banku Światowego „W kierunku innowacyjnej Polski: proces przedsiębiorczego odkrywania i analiza potrzeb przedsiębiorstw”.

"Bank Światowy przeprowadził ponad 500 wywiadów z zarządami firm z czterech województw: dolnośląskiego, świętokrzyskiego, zachodniopomorskiego oraz śląskiego. Dzięki tym rozmowom okazało się, że 40 proc. przebadanych przedsiębiorstw to firmy o dużym potencjale wzrostu opartego na innowacjach, tzw. czempioni" - napisano w piątkowym komunikacie Banku Światowego.

Według BŚ "czempioni" charakteryzują się dobrą dynamiką przychodów, dużymi wydatkami na badania i rozwój, wysokim odsetkiem sprzedaży na eksport oraz znaczącym udziałem kadry z wyższym wykształceniem technicznym. Mają też silne nastawienie kierownictwa na wzrost przedsiębiorstwa oraz szeroką sieć kontaktów z klientami, dostawcami i innymi partnerami.

"Wywiady z przedsiębiorcami, a także towarzyszące im spotkania Smart Lab z udziałem instytucji naukowych, ośrodków badawczo-rozwojowych i administracji publicznej pozwoliły również poznać najważniejsze bariery rozwoju, z jakimi borykają się polskie firmy. Są wśród nich: dostęp do finansowania, dostęp do nowych rynków, brak wykwalifikowanego personelu, wąska sieć kontaktów, braki tzw. miękkich umiejętności wśród pracowników, a także bariery w sposobie myślenia właścicieli" - napisano.

W badań wynika również, że jedna czwarta przedsiębiorstw przebadanych przez Bank Światowy to firmy, które jeszcze nie wykorzystują w pełni swojego potencjału wzrostowego. Mogą one rozwijać się znacznie szybciej, jeśli zostaną odpowiednio pobudzone poprzez np. lepsze zarządzanie, lepszy dostęp do finansowania połączonego z doradztwem i wsparcie eksportu.

"Przewagą modelu przedsiębiorczego odkrywania, który zaproponowaliśmy, jest to, że opiera się on na oddolnym procesie rozpoznania popytu, potrzeb i potencjału polskich firm, i umieszczania biznesu u steru polityki innowacyjnej" - uważa, cytowany w komunikacie, starszy ekonomista Banku Światowego, odpowiedzialny za przygotowanie raportu Marcin Piątkowski.

Według niego państwo rozmawiając z biznesem, orientuje się, skąd wieje wiatr innowacji i dokąd chcą dotrzeć najlepsze firmy. "Państwo powinno działać w myśl zasady +nie da się pokierować wiatrem, ale można ustawić żagle+. Wierzymy, że wiedza zdobyta w trakcie procesu przedsiębiorczego odkrywania prowadzonego już na szerszą skalę w całym kraju przyczyni się do wyznaczania silnych priorytetów polityki innowacyjnej, lepszego dostosowania publicznego wsparcia do potrzeb przedsiębiorców i skupienia się na obszarach o największym potencjale innowacyjnym" - dodał Piątkowski.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 045) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH