Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

BZ WBK: Wietnam to szansa dla polskich firm np. mleczarskich, mięsnych, ale i sporo wyzwań

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 05-03-2018, 10:54
BZ WBK: Wietnam to szansa dla polskich firm np. mleczarskich, mięsnych, ale i sporo wyzwań
fot. Shutterstock

Rynek wietnamski to duża szansa dla polskich eksporterów żywności, ale też sporo wyzwań. Największe szanse do dalszego rozwoju eksportu żywności do Wietnamu stoją przed sektorem mleczarskim, mięsnym i producentów słodyczy - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego BZ WBK.

- Rozwój na rynku wietnamskim to duża szansa dla polskich eksporterów żywności, ale też sporo wyzwań. Są one związane głównie ze zrozumieniem różnic kulturowych, wpływu polityki państwa na działanie poszczególnych sektorów oraz koniecznością znalezienia stabilnych partnerów w Wietnamie – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Grzegorz Rykaczewski, analityk BZ WBK.

I podkreśla, że polskie firmy spożywcze zwiększają swoją aktywność na rynku wietnamskim.

- Z danych ONZ (baza ITC) wynika, że w 2016 r. żywność stanowiła połowę wartości łącznego eksportu z Polski do Wietnamu. Według Eurostat w ubiegłym roku do Wietnamu trafiły polskie produkty żywnościowe o wartości 115 mln EUR, tj. o 15% więcej w relacji rocznej oraz aż o 108% więcej niż w 2013 r. Eksportujemy głównie mięso, przetwory mleczarskie oraz ryby – mówi Grzegorz Rykaczewski z BZ WBK.

Dodaje też, że biorąc pod uwagę strukturę lokalnego przemysłu oraz otoczenie konkurencyjne można wskazać, że największe szanse do dalszego rozwoju eksportu żywności do Wietnamu są przed sektorem mleczarskim i mięsnym.

- W tym pierwszym przypadku, naturalne wydaje się wykorzystywanie już istniejących szans, czyli dostaw surowca do dalszego przetwórstwa: proszków mlecznych, serwatki, laktozy. Warto też pomyśleć nad możliwościami sprzedaży galanterii mlecznej w tym kraju. W przypadku branży mięsnej, można wskazać na dalsze zwiększanie roli dostawcy drobiu i wieprzowiny dla lokalnego przemysłu. W Wietnamie widzimy duże szanse również dla producentów słodyczy. Innym perspektywicznym segmentem są karmy dla zwierząt – mówi też Grzegorz Rykaczewski.

Grzegorz Rykaczewski zwraca uwagę na tamtejszą strukturę sprzedaży detalicznej i możliwości dystrybucji.

Sieć dystrybucji produktów spożywczych w Wietnamie jest bardzo rozdrobniona. Nie ma na rynku dużych sieci hiper- czy supermarketów. Sprawia to, że wydłuża się łańcuch pośredników. W związku z powyższym bardzo ważne jest właściwe zaplanowanie wejścia na rynek z ofertą produktów spożywczych i odpowiedni marketing.

 - Istotną kwestią dla eksporterów żywności do Wietnamu jest struktura sprzedaży detalicznej. Z danych firmy badawczej Euromonitor wynika, że dominuje tam kanał tradycyjny (bazary i małe niezależne sklepy), który odpowiada za 94% wartości sprzedaży detalicznej żywności. Jednak w ostatnich latach rośnie sprzedaż przez kanały nowoczesne. Prognozy wskazują, że w 2025 r. ok. 20 proc. wartości sprzedaży detalicznej będzie generowane przez super- i hipermarkety - mówi analityk BZ WBK.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (9 717) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane