Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Cel fuzji i przejęć to coraz częściej pozyskanie nowych produktów i kompetencji, a nie synergii kosztowych

Coraz częściej głównym celem fuzji i przejęć na świecie staje się chęć pozyskania nowych produktów lub kompetencji, a nie synergie kosztowe - wynika z najnowszego raportu międzynarodowej firmy konsultingowej Bain & Company. Ten trend można zaobserwować również w Polsce.

Cel fuzji i przejęć to coraz częściej pozyskanie nowych produktów i kompetencji, a nie synergii kosztowych
fot. Shutterstock

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 28-02-2019, 12:04

Firmy decydują się na przejęcia, by zwiększy zakres działalności poprzez wejście w nowe segmenty rynku (np. pozyskanie nowego produktu), czy też zdobycie nowych umiejętności (np. sprzedaży internetowej).

Analizując największe ubiegłoroczne transakcje eksperci Bain obliczyli, że w 2018 roku liczba tego typu transakcji (51%) po raz pierwszy w historii przewyższyła liczbę akwizycji związanych z budowaniem skali.

- Coraz więcej firm korzysta z transakcji przejęcia nie tylko po to, by zwiększać skalę obecnego biznesu i obniżać koszty, ale żeby szybko zdobyć nowe kwalifikacje lub wprowadzić do oferty zupełnie nowy produkt czy usługę.  Spodziewamy się, że ten trend będzie się pogłębiał bowiem rewolucja technologiczna, jak i zmiany zachowań konsumenckich zmuszają firmy do poszukiwania nowych źródeł przychodów - mówi Jacek Poświata, Partner i Dyrektor Zarządzający Bain & Company Poland/CEE.

- Zamiast latami rozwijać nowe technologie i wydawać pieniądze na badania, wiele firm decyduje się na przejęcie spółek, które już to zrobiły i mają dobre efekty. Tego typu akwizycje pomagają szybciej zwiększać przychody i marże - mówi Poświata.

- Dodatkowo w Polsce, wraz ze wzrostem wynagrodzeń zmniejszyły się możliwości arbitrażu kosztowego. Takich przejęć będzie coraz więcej, ponieważ w gospodarce opartej na wiedzy jest to najkrótsza droga do jej pozyskania - dodaje.

 W ubiegłym roku amerykański koncern Coca-Cola ogłosił plany przejęcia jednej z największych sieci kawiarni Costa Coffee, tym samym wchodząc w nowy segment rynku. Podobne transakcje miały miejsce w Polsce. Przykładowo firma Colian nabyła brytyjską spółkę Elizabeth Shaw czy irlandzką Lily O’Brien’s Holding Limited, zdobywając bezpośredni dostęp do rynku brytyjskiego i irlandzkiego oraz do brandów tych firm, z kolei Grupa Żywiec kupuje regionalny Browar Namysłów.  

Czytaj też: "Grupa Żywiec ze zgodą UOKiK na zakup Browaru Namysłów" 

Czytaj też: "Colian Holding kupuje irlandzkiego producenta wyrobów czekoladowych premium"

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

COLColian Holding SA

więcej informacji:

Colian RSS ALERT    /    Coca-Cola RSS ALERT    /    Grupa Żywiec SA RSS ALERT    /    Bain Capital RSS ALERT    /    Bain and Company RSS ALERT    /    Jacek Poświata RSS ALERT    /    fuzje i przejęcia RSS ALERT    /    przejęcia RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.209.104.7
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.