Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

CEO Stratec: Utrata marki to utrata całego biznesu

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 17-05-2011, 19:39
CEO Stratec: Utrata marki to utrata całego biznesu

O zasadach i zagrożeniach rozwoju marek, wprowadzaniu na rynek nowych produktów i wchodzeniu do nowych kanałów sprzedaży rozmawiamy z Tomaszem Zgliczyńskim-Cuber, CEO Stratec.

- Na co należy zwrócić szczególną uwagę planując rozwój marki?

- Jednym z najpoważniejszych niebezpieczeństw jest możliwość tzw. rozmycia marki. Rozmycie to sytuacja, w której pod tą samą marką jest oferowanych coraz więcej różnych produktów. To prawda, proces rozszerzania tej samej marki na nowe oferty początkowo może przynosić znaczne zyski. Jeśli zdobyliśmy dobrą renomę, sprzedając jogurty i kefiry, zdecydowanie powinniśmy pomyśleć o oferowaniu także deserów mlecznych. Klienci, którzy docenili nasz kefir, z pewnością kupią też serek homogenizowany od marki, której ufają. Ale jeśli rozszerzanie oferty wymknie się spod kontroli, pewnego dnia klienci zobaczą pod naszą marką oprócz mleka, jogurtu, kefiru i serków również napoje owocowe, soki, wino i spaghetti. Czyli - „mydło i powidło". Jeśli marka próbuje znaczyć wszystko naraz, przestaje znaczyć cokolwiek i błyskawicznie traci wartość. Wraz z utratą marki firma traci wówczas wartość całego biznesu i to szybciej, niż ją przedtem zdobyła.

- Jak zatem nie "rozmyć" marki?

- Receptą jest stworzenie portfela (lub: portfolio) marek. Portfel to zespół marek zaprojektowanych tak, żeby były kupowane przez różnych klientów, na różnych rynkach i z różnych powodów. Efektem stworzenia dobrego portfela może być zwiększenie sprzedaży, zmniejszenie kosztów reklamy i dystrybucji lub zwiększenie marży i rentowności. Portfel marek można tworzyć, wprowadzając nowe marki lub submarki, albo wprost przenosząc istniejącą już markę do nowego asortymentu. Ważnym momentem w procesie budowania portfela jest możliwość utraty dotychczasowych klientów. Dzieje się tak wtedy, gdy zmiany wprowadzane są chaotycznie i bez założonej strategii. Klienci, widząc nowe marki, których nie rozumieją, mogą uznać, że coś z tą ofertą nie tak. Dlatego renomowany producent herbatek rozpuszczalnych może wprowadzić elegancko opakowane herbaty liściaste renomowanych odmian. Ale paradoksalnie ma większe szanse na sukces, sprzedając je przez zupełnie inną sieć sklepów, pod zupełnie nowym, nawet nieznanym logo. Próby wprowadzenia takiej oferty na własnych półkach i pod znaną już marką zakończą się porażką. Mimo, że klienci znają i cenią firmę, kojarzą ją z zupełnie innymi zakupami. Taka oferta może skłonić ich do żartów, podejrzeń, albo wręcz wprawić w popłoch.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 444) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH