Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Chiński rynek konsumencki może być interesujący dla polskich firm

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 25-04-2013, 15:52
Chiński rynek konsumencki może być interesujący dla polskich firm
Dariusz Kowalczyk, senior economist and strategist Asia ex-Japan w Crédit Agricole Corporate and Investment Bank Hong-Kong

Z perspektywy polskich przedsiębiorstw Azja jest regionem, którym warto się zainteresować. Szczególnie interesujący wydaje się rynek chiński, tym bardziej, że za 10 lat Chiny mogą stać się największą gospodarką na świecie. Jednym z przykładów atrakcyjnych branż jest szybko rozwijający się chiński rynek konsumencki - ocenia Dariusz Kowalczyk, senior economist and strategist Asia ex-Japan w Crédit Agricole Corporate and Investment Bank Hong-Kong.

- Azjatyckie rynki wschodzące, a zwłaszcza Chiny, szybko nabierają na znaczeniu i ten trend będzie kontynuowany. Ich udział w światowym PKB wzrósł do niemal 20 proc., z 10 proc. 10 lat temu - mówi Dariusz Kowalczyk.

Zwraca on uwagę, że PKB Chin to obecnie ponad połowa PKB całego regionu azjatyckiego. - Kraj ten ma kilkakrotnie większy udział we wzroście gospodarki światowej niż drugie w tej klasyfikacji USA, a za kolejne 10 lat będzie ono prawdopodobnie największą gospodarką na świecie - dodaje.

Azja, a zwłaszcza Chiny, to także potęga handlowa. Region eksportuje towary wartości 4.740 miliardów USD rocznie, z czego 0,4 proc. (19 miliardów USD) trafia do Polski. Z tej ostatniej kwoty 12,4 miliardów pochodzi z Chin.

Natomiast import Azji z Polski wzrósł w 2012 o 10 proc., do 8 miliardów USD, przy czym import Chin spadł o 3 proc., do 2 miliardów USD. Polska ma wciąż 10,9 miliardów USD deficytu z Azją, przy czym prawie całość (10,4 miliarda) to deficyt handlu z Chinami.

W ubiegłym roku inwestycje bezpośrednie w regionie azjatyckim wyniosły 232 miliardy USD, z czego prawie połowa trafiła do Chin. - Polska była prawie nieobecna i tylko Indie wykazały małą pulę funduszy pochodzących z naszego kraju. Inwestycje portfelowe w Azji są również znaczne, a ostatnio trafiają głównie na indyjski rynek akcji oraz koreański i tajlandzki rynek obligacji - mówi Dariusz Kowalczyk.

- Wiele przedsiębiorstw zagranicznych wykorzystało rozwój krajów Azji wschodzącej poprzez dynamiczne wejście na ich rynki, uzyskując szybki wzrost sprzedaży. Przykładem są niemieckie koncerny samochodowe lub firma przesyłkowa DHL - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 288) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH