Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Chiny: Eksport wzrósł w lipcu mimo wojny handlowej z USA

Eksport z Chin niespodziewanie wzrósł w lipcu o 3,3 proc. mimo wojny handlowej tego kraju z USA – wynika z czwartkowych danych oficjalnych. Import do ChRL zmniejszył się trzeci miesiąc z rzędu, ale spadek o 5,6 proc. był mniejszy, niż przewidywali eksperci.

Chiny: Eksport wzrósł w lipcu mimo wojny handlowej z USA
fot. shutterstock

Autor: PAP
Data: 08-08-2019, 12:21

Lipcowy wzrost wartości eksportu był największy od marca i nastąpił po spadku o 1,3 proc. odnotowanym w czerwcu. Ekonomiści ankietowani przez agencję Reutera spodziewali się spadku o 2 proc., a przez Bloomberga - o 1 proc.

Lipiec był też trzecim z rzędu miesiącem spadku wartości importu do ChRL, co wiązane jest ze słabnącą konsumpcją wewnętrzną i spowolnieniem gospodarczym. Spadek importu był jednak mniejszy od czerwcowego, gdy wyniósł 7,3 proc. Eksperci w ankiecie Reutera prognozowali spadek o 8,3 proc.

Z opublikowanych w czwartek danych chińskiego urzędu celnego wynika również, że nadwyżka Chin w handlu zagranicznym zmniejszyła się z 51 mld dolarów w czerwcu do 45,1 mld dolarów w lipcu. Eksport do USA spadł w lipcu o 6,5 proc., a import z USA - o 19,1 proc. Dodatnie saldo Chin w dwustronnym handlu było nieco mniejsze niż w poprzednim miesiącu i wyniosło 28 mld dolarów.

Według analityków odnotowany w tym tygodniu duży spadek wartości chińskiego juana może tylko w ograniczony sposób pomóc chińskim eksporterom, trapionym karnymi cłami prezydenta USA Donalda Trumpa, zmniejszającymi się marżami i słabnącym popytem na świecie. Reuters pisze, że odbicie w eksporcie może być w związku z tym krótkotrwałe.

Spadek eksportu do USA w lipcu został zrównoważony przez wzrost sprzedaży do Europy, Korei Płd., na Tajwan oraz szczególnie do krajów Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN). Według analityk z firmy ANZ Betty Wang może to świadczyć o tym, że chińscy eksporterzy dywersyfikują rynki zbytu, ale też że firmy przenoszą produkcję z Chin do Azji Południowo-Wschodniej.

Waszyngton bacznie obserwuje zmiany w strukturze chińskiego eksportu, a niedawno ostrzegł Hanoi, że część sprowadzanych do USA towarów opatrzonych znakiem "wyprodukowano w Wietnamie" w rzeczywistości pochodziła z Chin.

Prezydent Trump, rozczarowany brakiem postępów w negocjacjach handlowych, zapowiedział, że od początku września USA będą nakładały dodatkowe 10-procentowe cła na chiński eksport wart 300 mld dolarów rocznie. Jeśli taryfy zostaną wprowadzone, karne cła obejmą praktycznie wszystkie towary sprowadzane z Chin do USA.

Tempo wzrostu chińskiej gospodarki spadło w drugim kwartale br. do 6,2 proc. PKB - najniższej wartości od prawie 30 lat. Chińskie władze oceniają, że uda im się zrealizować zakładany na ten rok cel wzrostu w przedziale 6,0-6,5 proc. PKB.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Chiny RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    handel zagraniczny RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.86.175.16
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.