REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Coface: Chiny to rynek dla dużych eksporterów

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 07-02-2014, 12:15

Polskie przedsiębiorstwa planujące rozwinięcie działalności eksportowej na rynku chińskim powinny być świadome jego specyfiki, zwłaszcza w porównaniu z Unią Europejską. Szansą dla przeważających w polskiej gospodarce małych i średnich przedsiębiorstw, jest łączenie się w grupy i wspólne działanie jako znacznie większy podmiot - ocenia Grzegorz Sielewicz, główny Ekonomista Coface w Polsce.

REKLAMA

- W Chinach działalność biznesowa opiera się w głównej mierze na utrzymywaniu relacji biznesowych poprzez budowaną długoterminowo sieć kontaktów, co zazwyczaj wymusza odbywanie wielu spotkań z kontrahentami, zanim jeszcze współpraca zostanie nawiązana. Ponadto, struktura chińskiej gospodarki, oparta głównie na działalności dużych korporacji, preferuje współpracę z podmiotami mogącymi realizować kontrakty na dużą skalę - mówi Grzegorz Sielewicz.

Jego zdaniem, pomimo prognozowanego niższego tempa wzrostu wynagrodzeń, sprzedaż detaliczna w Chinach nadal będzie wykazywać znaczną, dwucyfrową dynamikę wzrostu.

- Popyt stale rosnącej klasy średniej społeczeństwa stwarza możliwość dalszej ekspansji produktowej polskich firm na ten rynek. Jednocześnie nie należy oczekiwać, że saldo wymiany handlowej pomiędzy Polską a Chinami ulegnie istotnej zmianie. Konkurencyjność cenowa chińskich towarów sprawia, że nasz import przewyższa ponad dziesięciokrotnie wartość polskiego eksportu do tego kraju. Niemniej jednak, tylko w 2012 r. do odbiorców w Państwie Środka trafiły polskie produkty o wartości 5,7 mld złotych - podkreśla ekspert.

Jak ocenia, polskie przedsiębiorstwa mogą upatrywać swoich szans we współpracy na potrzeby chińskiego przemysłu - zwłaszcza w ramach branży metalurgicznej, górniczej, chemicznej i lotniczej. - Mogą także wykorzystywać rosnące zapotrzebowanie chińskich konsumentów na towary wysokiej jakości np. biżuterię oraz doceniane na rynkach zagranicznych polskie produkty spożywcze takie jak mięso, mleko w proszku, słodycze oraz żywność ekologiczna - mówi.

Według oceny firmy Coface, dla chińskiej gospodarki, rok 2014 stoi pod znakiem dysproporcji wynikających z różnic w kształtowaniu się trendów w otoczeniu mikro- i makroekonomicznym. Wprawdzie można oczekiwać, że Trzecia Sesja Plenarna XVIII Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Chin doprowadzi do wprowadzenia wielu reform, jednak należy zwrócić uwagę na potencjalne negatywne skutki dla gospodarki realnej, spowodowane działaniami reformatorskimi, a także na ryzyko kredytowe związane z coraz wyższymi kosztami finansowania.

W 2014 r. realny wzrost PKB w Chinach pozostanie stabilny, ale nieznacznie spadnie do 7,2 proc. (w stosunku rocznym), częściowo za sprawą wzrostu inflacji. Ustalenie przez władze państwowe niższej granicy docelowego wzrostu PKB na 2014 r. świadczy o rządowym zamiarze przyspieszenia reform. W świetle ożywienia globalnej gospodarki należy się spodziewać poprawy eksportu i inwestycji.

 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 605) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH