REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Coface: Firmy spożywcze pod presją niestabilności cen

  • Autor: RW., portalspożywczy.pl
  • Data: 09-11-2011, 12:12

Po tym jak branża spożywcza bez większych strat przeszła przez kryzys 2009 roku, w czerwcu 2010 r. stanęła w obliczu gwałtownie zwyżkujących rynków, co miało wpływ na ceny żywności na całym świecie, a zwłaszcza w krajach rozwijających się. Zjawisko to dodatkowo zaostrzały obserwowana wśród inwestorów rosnąca niechęć do ryzyka oraz ponadprzeciętna płynność na rynkach światowych. Ten trend znalazł odbicie w wysokości marż w tym sektorze gospodarki.

REKLAMA

Spowolnienie gospodarcze w Stanach Zjednoczonych i krajach strefy euro, w połączeniu ze skutkami awarii elektrowni jądrowej w Japonii, spowodowało napięcie relacjach pomiędzy największymi firmami a sprzedawcami detalicznymi. Budżety małych i średnich przedsiębiorstw zmniejszyły się wraz ze spadkiem dostępności kredytów w krajach rozwiniętych.

Ceny towarów rolnych, które stały się klasą aktywów samą w sobie, poszły w górę. Z wyjątkiem ryżu, w okresie od sierpnia 2010 r. do sierpnia 2011 r., ceny wszystkich produktów osiągnęły rekordowe pułapy dzięki wzrostom: od 15% w przypadku mięsa i nabiału, przez 26% dla zbóż, aż do 50% w przypadku ceny cukru. Oprócz intensywnych działań spekulacyjnych ten globalny wzrost był spowodowany kilkoma czynnikami. Rośnie popyt wynikający z coraz większej liczebności klasy średniej w krajach wschodzących i zmiany zwyczajów żywieniowych jej przedstawicieli. Wśród innych czynników, które wpłynęły na destabilizację produkcji i chwiejność cen, można wymienić warunki pogodowe, występowanie chorób wyniszczających uprawy, sprzedaż ziemi przez rządy mocarstwom wschodzącym ze szkodą dla lokalnych upraw, a także brak przejrzystości polityki tworzenia zapasów.

W tym kontekście marże osiągane przez przedsiębiorstwa, jak również ich budżety, będą znajdować się pod większą lub mniejszą presją, zależnie od zdolności danej firmy do wprowadzenia podwyżek cen dla swoich odbiorców hurtowych i detalicznych. Okazuje się, że w sytuacji niestabilności kosztów małe i średnie przedsiębiorstwa radzą sobie gorzej niż duże międzynarodowe grupy, które mogą korzystać z transakcji hedgingowych i są bardziej elastyczne w zakresie poprawy wydajności.

Poza tym obecność największych firm na prężnie działających rynkach umożliwia im zabezpieczenie dostaw towarów po najkorzystniejszych cenach. Tego rodzaju firmy są zmuszone podejmować bardziej rygorystyczne negocjacje cenowe z największymi odbiorcami detalicznymi. Jednak ze względu na bezpieczny poziom marż osiąganych przez firmy sektora spożywczego oczekuje się, że wpływ tych zmian na ogólną sytuację firm będzie marginalny. Przeciwwagą dla ograniczania wydatków przez konsumentów w krajach rozwiniętych staje się okres dobrej koniunktury na rynkach wschodzących.

W przeciwieństwie do dużych grup, obecne głównie na rynkach lokalnych małe i średnie firmy spożywcze są narażone na konfrontację albo z mizernym tempem wzrostu wielu gospodarek rozwiniętych, albo z recesją w peryferyjnych krajach strefy euro. W krajach rozwijających się mniejsze firmy, które działają na rynku obok dużych międzynarodowych grup, będą korzystać z rosnącej dynamiki wydatków konsumenckich, przy czym będą również musiały stawić czoła ryzyku przegrzania, które może je osłabić.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 880) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH