Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Credit Agricole: Kolejne dane sygnalizujące ryzyko w górę dla wzrostu PKB

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w lutym w cenach bieżących o 6,5% r/r wobec wzrostu o 6,6% w styczniu, co było powyżej konsensusu rynkowego (6,3%) i poniżej naszej prognozy (6,8%). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych obniżyła się w lutym do 5,6% r/r wobec 6,1% w styczniu (dane zostały skorygowane względem wcześniejszej publikacji). - mówi Krystian Jaworski, starszy ekonomista Credit Agricole.

Credit Agricole: Kolejne dane sygnalizujące ryzyko w górę dla wzrostu PKB
Fot. Shutterstock

Zdaniem Krystiana Jaworskiego głównym czynnikiem oddziałującym w kierunku spowolnienia tempa wzrostu sprzedaży detalicznej była niższa dynamika sprzedaży w kategorii "żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (1,6% r/r w lutym wobec 5,2% w styczniu).

- Jednocześnie mieliśmy do czynienia z przyspieszeniem wzrostu w kategorii "sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach”, która obejmuje m.in. hipermarkety (do 13,5% r/r w lutym z 5,5%). Podobna skala zmian dynamik w tych kategoriach (mierzona wpływem na sprzedaż detaliczną ogółem) i przeciwstawny ich kierunek mogą sugerować, że w lutym konsumenci w większym stopniu realizowali zakupy spożywcze w hipermarketach zamiast w wyspecjalizowanych sklepach. Trudno na razie stwierdzić, czy takie zjawisko miało charakter obserwacji nietypowej, czy jest początkiem nowej tendencji - tłumaczy starszy ekonomista Credit Agricole.

- Do spowolnienia wzrostu sprzedaży przyczyniły się również efekty statystyczne – efekty wysokiej bazy (w przypadku kategorii "paliwa”) oraz niekorzystna różnica w liczbie dni roboczych. Co do zasady, w poszczególnych kategoriach (poza paliwami) utrzymywało się zbliżone tempo wzrostu, jak przed miesiącem - dodaje. 

Konsumpcja przyspieszy w I kw.

Ekspert uważa, że przeciętna dynamika realnej sprzedaży detalicznej w okresie styczeń-luty (5,9% r/r) obniżyła się wobec swojej średniej wartości w IV kw. (6,2%). Niemniej jednak inne dane wskazują na silny popyt konsumpcyjny w I kw.

- Opublikowane w tym tygodniu dane GUS zasygnalizowały wyraźną poprawę nastrojów gospodarstw domowych. Bieżący wskaźnik koniunktury konsumenckiej osiągnął w marcu najwyższy poziom w historii, a wyprzedzający wskaźnik – drugą najwyższą wartość w historii. Ponadto, dane o rynku pracy wskazały w lutym na utrzymujący się relatywnie wysoki wzrost zatrudnienia oraz przyspieszenie wzrostu wynagrodzeń w sektorze przedsiębiorstw. Zarysowane powyżej czynniki stanowią wsparcie dla naszej prognozy dynamiki konsumpcji w I kw. (4,6% r/r wobec 4,3% w IV kw.). Wsparciem dla wzrostu konsumpcji w kolejnych kwartałach (w szczególności w II kw.) będzie również uruchomienie pakietu fiskalnego (por. MAKROmapa z 11.03.2019) - wyjaśnia Krystian Jaworski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Credit Agricole RSS ALERT    /    Credit Agricole Bank Polska S.A. RSS ALERT    /    Krystian Jaworski RSS ALERT    /    żywność RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.90.12.112
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.