Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Cudzoziemcy nakręcają polski rynek

  • wnp.pl
  • Autor: www.wnp.pl
  • Data: 02-09-2011, 08:23

Cudzoziemcy przekraczający zewnętrzną granicę Unii Europejskiej w Polsce kupili w ub.r. w naszym kraju towarów i usług za 3,8 mld zł, średnio na osobę za 485 zł. Natomiast wydatki poniesione za granicą przez Polaków w tym okresie osiągnęły 458,3 mln zł (ok. 166 zł/osobę) - szacuje GUS na podstawie własnych badań opartych o wywiady - informuje www.wnp.pl.

Jak podkreśla w publikacji "Ruch graniczny oraz przepływ towarów i usług na zewnętrznej granicy UE w Polsce w 2010 roku", w każdym z kwartałów minionego roku widać wyraźną przewagę (w IV kwartale ponad 9-krotną) kwot wydatkowanych w Polsce przez cudzoziemców nad wydatkami ponoszonymi za granicą przez Polaków.

Zarówno cudzoziemcy, jak i Polacy przekraczali polski odcinek zewnętrznej granicy UE głównie w celu dokonania zakupów. Tak zadeklarowało ok. 79 proc. cudzoziemców oraz 87 proc. Polaków, a gros z nich (odpowiednio 98 i 99 proc.) deklarowało wyłącznie jednodniowy pobyt za granicą.

Nasi goście zza wschodniej granicy wydawali w ub.r. najwięcej na zakup materiałów budowlanych - średnio 124 zł, sprzętu gospodarstwa domowego - 59 zł, części i akcesoriów do środków transportu - 51 zł oraz na kupno artykułów radiowo-telewizyjnych - 47 zł. Natomiast Polak przeciętnie wydawał najwięcej na paliwo - 107 zł, napoje alkoholowe - 19 zł i wyroby cukiernicze - 11 zł.

Występują duże różnice w strukturze popytu na różne towary, w zależności od odcinków naszej wschodniej granicy. Najwięcej wydatków ponieśli cudzoziemcy przekraczający granicę z Ukrainą (60,1 proc. wydatków ogółem), mniej przekraczający granicę polsko-białoruską (37,3 proc.), a najmniej z Rosją (2,6 proc.).

Ukraińcy kupowali głównie materiały budowlane - ich wartość GUS szacuje na 969,1 mln zł (stanowiło to 38,8 proc. łącznych ich wydatków), a ponadto na sprzęt gospodarstwa domowego (14,1 proc.) oraz części i akcesoria do środków transportu (13,2 proc.). Białorusini najczęściej kupowali artykuły radiowo-telewizyjne (18,2 proc. wydatków), odzież i obuwie (15,2 proc.) oraz środki czystości i artykuły kosmetyczno-toaletowe (13,5 proc.). Rosjanie z kolei najwięcej wydawali w Polsce na odzież i obuwie (21,5 proc.), mięso i wyroby mięsne (12,5 proc.), artykuły do wystroju mieszkań (9,4 proc.), części i akcesoria do środków transportu (8,3 proc.) oraz usługi głównie gastronomiczne i noclegi (16,8 proc.).

GUS zaznacza, że zdecydowana większość cudzoziemców i Polaków w swoich peregrynacjach zakupowych poruszała się w pasie przygranicznym, natomiast nieduży odsetek w odległości powyżej 100 km od granicy. Wraz ze wzrostem odległości od niej relatywnie przyrastały przeciętne kwoty wydawane na usługi.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 946) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH