Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Czas na zmianę polityki zakupowej europejskich firm?

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 19-05-2011, 12:53
Czas na zmianę polityki zakupowej europejskich firm?
Marc Kloepfel, prezes Kloepfel Consulting

Choć ekonomiści zgodnie twierdzą, że ostatnia katastrofa w Japonii nie ma bezpośredniego przełożenia na polski biznes, w skali Europy nie jest już tak różowo. Szczególnie dotyczy to sektora zakupowego z rynków azjatyckich.

Skutki wydarzeń w Azji odcisnęły już swoje piętno na zachodnioeuropejskich rynkach. To, co widać gołym okiem to problemy sektora motoryzacyjnego i elektronicznego - wydłużone terminy dostaw gotowych aut i komponentów, luki w łańcuchach dostaw. Przypatrując się jednak bliżej można zauważyć, że sporym wyzwaniem dla światowej gospodarki będzie teraz ustabilizowanie rynku zaopatrzenia z innych azjatyckich krajów. Cały świat buduje teraz gospodarkę w sporej części opartą na zakupach na rynku azjatyckim - stal, metale, komponenty. W niektórych krajach obawa przed skażeniem azjatyckich dostaw pyłem radioaktywnym ma wpływ na politykę przedsiębiorstw.

Niemieckie firmy zaniepokojone

W marcu 2011 zespół doradczy w zakresie zakupów firmy Kloepfel Consulting przeprowadził sondę na temat sourcingu w Azji - „Czy japońska chmura atomowa na obszarze Azji zagraża jej bezpieczeństwu w odniesieniu do rozpatrywania Azji jako regionu zaopatrzenia?" wśród niemieckich przedsiębiorców zaopatrujących się na rynkach azjatyckich. Prawie połowa respondentów wyraziła obawę, że japońska chmura atomowa może zanieczyścić pochodzące z Azji towary i surowce. Duże obawy wyraża 8 procent ankietowanych, 25 proc. nie podziela jednakże tych obaw. Jedna czwarta uczestników ankiety nie potrafi przewidzieć, czy japońska chmura atomowa mogłaby zanieczyścić sprowadzane z Azji towary i surowce.

- Głównym narzędziem zarządzania ryzykiem dla działu zakupów jest dywersyfikacja miejsca zaopatrzenia w towary. Ostatnie wydarzenia w Japonii szczególnie dotkliwie mogą odczuć te firmy, które swój biznes opierały tylko na dostawach z Azji - tłumaczy Marc Kloepfel, prezes Kloepfel Consulting, firmy doradczej specjalizującej się w optymalizacji kosztów zakupów.

Zmiana dostawców na firmy z innego regionu wydawałaby się logicznym rozwiązaniem, jednak nie wszyscy przedsiębiorcy potrafiliby wykazać się tak elastyczną polityką zakupową, w dodatku w krótkim czasie. Blisko dwie trzecie ankietowanych niemieckich firm deklaruje zmianę źródła zaopatrzenia jako ryzykowną. Jedynie 6 procent respondentów mogłoby zmienić region zaopatrzenia bez ryzyka, a z kolei 16 procent może już dziś przewidzieć, że zmiana w tym zakresie nie będzie konieczna.

Ankietowani Niemcy nowych rynków zaopatrzenia szukaliby głównie w Europie Zachodniej i Wschodniej, na dalszym miejscu są Ameryki Północna i Południowa.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 190) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH