Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Czeka nas trudny rok

  • Autor: Andrzej Gantner
  • Data: 12-02-2010, 12:19

Kryzys przeszedł rzekomo już do historii. Nasz miłościwie nam panujący rząd odtrąbił sukces gospodarczy, a zastosowana strategia pt. „Na wszelki wypadek nic nie róbmy, może się uda" zasługuje na Nobla z ekonomii. Czy jednak przyszłość, a konkretnie najbliższy rok może napawać optymizmem. Wedle wszelkich znaków na niebie i na ziemi raczej nie.

W opublikowanej przez IRGiŻ prognozie dla sektora żywnościowego możemy wyczytać, że nie ma co liczyć na znaczący wzrost popytu. Co gorsza prognozowany brak wzrostu przychodów przy jednoczesnym wzroście bezrobocia może popchnąć kolejne grupy konsumentów w objęcia dyskontów, a cały handel zachęcić do kolejnych obniżek cen (raczej kosztem dostawców niż własnych marż). W takich warunkach nadzieje jakie pokłada część branż na wzrost popytu dzięki kampaniom promocyjnym finansowanym z funduszy promocji, mogą okazać się płonne.

W rok 2010 wchodzimy praktycznie z nie zmienioną strukturą firm, branże, które były rozdrobnione zostały rozdrobnione, a wszelkie radosne pomysły na konsolidację np. poprzez wspólne centra dystrybucyjne okazały się całkowicie nierealne. Wysokie poziom rozdrobnienia oznacza przede wszystkim wysokie koszty produkcji, wojny cenowe i godzenie się na każde warunki byle tylko przetrwać, co zazwyczaj pogarsza kondycję całej branży.

Sytuację mógłby uratować eksport, który był motorem rozwoju przemysłu żywnościowego w Polsce przez ostatnie 4 lata. Niestety był, bo już w roku 2009 okazało się, że dynamika eksportu spada. Może być jeszcze gorzej bo zgodnie z przewidywaniami IERGi Ż nasze przewagi komperatywne (czyli te najprostsze bo zbudowane na niższych kosztach i cenach) sukcesywnie spadają. Spadają w tempie praktycznie wprost proporcjonalnym do wzrostu kosztów około produkcyjnych. Koszty te czyli energia, paliwo, obciążenia socjalne itp. z pewnością będą wzrastać w roku 2010, bo dzięki polityce rolowania wyniku finansowego, stosowanej przez kolejne rządy, roku 2010 zaowocuje rekordowym deficytem budżetowym.

Jeżeli do powyższych przewidywań dołożymy jeszcze wycofywanie się UE z dopłat eksportowych, pojawiające się zapowiedzi, że zasady wolnego rynku nie koniecznie powinny obowiązywać w sektorze żywnościowym, a urynkowienie WPR można praktycznie odłożyć ad acta, to trudno być optymistycznie nastawionym, co do warunków funkcjonowania nie mówiąc już o rozwoju przemysłu żywnościowego.

Mimo tych wszystkich pesymistycznych przewidywań, pozostaję optymistą, bo strategia pt. „Róbmy swoje najlepiej jak umiemy" jaką zastosowała większość firm żywnościowych w roku 2009, pozwala przypuszczać, że 2010 nie będzie gorszy, choć być może nie wszystkie firmy go przetrwają.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • L'Osservatore 14-02-2010, 22:48:
Wszyscy się zgadzamy? :-))

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.