Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Czy mamy do czynienia z czarnym PR przewozów drogowych?

  • wnp.pl
  • Autor: Piotr Stefaniak, wnp.pl
  • Data: 05-10-2010, 08:47
Czy mamy do czynienia z czarnym PR przewozów drogowych?

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce protestuje przeciwko kampanii wymierzonej przeciwko interesom firm z tego sektora, w dodatku z użyciem środków publicznych i dotacji unijnych.

Chodzi o społeczną kampanię zatytułowaną "Tiry na tory", która realizuje fundacja Instytut Spraw Obywatelskich z Łodzi. Jest ona dofinansowana (300 tys. zł) przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz kwotą 1,7 mln zł z PO Intrastruktura i Środowisko. List protestacyjny w tej sprawie ZMPD wysłało m.in. do premiera Donalda Tuska, ministra rozwoju regionalnego, NIK, NFOŚiGW, a także przewodniczącego Komisji Europejskiej Jose Manuela Barroso.

- Nasz sprzeciw budzi dobór używanych w kampanii argumentów, jej sposób finansowania ze środków publicznych, a także propozycje, aby zmusić nas środkami administracyjnymi do przewożenia części towarów samochodami, ładowanymi na pociągi - powiedział podczas konferencji prasowej Jan Buczek, prezes ZMPD. - Za tą kampanią stoją interesy przewoźników kolejowych, spośród których kilku już i tak korzysta z dotacji państwowych, w przeciwieństwie do przewoźników drogowych.

ZMPD oburzają m.in. używanie nieprawdziwych stereotypów w kampanii społecznej w sprawie przyczyn wypadków drogowych. Zdaniem zrzeszenia, kierowcy TIR-ów powodują w istocie cztery razy mniej wypadków niż kierowcy samochodów osobowych, a w ub.r. byli bezpośrednimi sprawcami tylko 6,4 proc. z nich. Argumenty te powiela wiele środków masowego przekazu, tworząc swoisty czarny PR transportu kołowego, dowodzi ZMPD. Według jej przedstawicieli, sam transport kombinowany jest nieuzasadniony ekonomicznie, bowiem w żadnym kraju europejskim nie funkcjonuje bez dotacji z budżetów państwa lub samorządów (rząd austriacki dopłaca 70 euro do każdej ciężarówki przewiezionej koleją).

- Koncepcja przeniesienia w Polsce tirów na tory była już rozważania od kilkunastu lat i okazała się nieefektywna w realizacji, o czym świadczą próby uruchomienia pojedynczych takich linii - dodał Jan Buczek. - Gdyby była rozsądna propozycja przewoźników kolejowych, to rozważymy taki pomysł i może skorzystamy, lecz protestujemy przeciwko wywieraniu presji na stworzenie przymusu administracyjnego, naszym kosztem.

Z szacunków ZMPD wynika, że spośród 700 tys. samochodów ciężarowych pow. 3,5 ton, ok. 450 tys. to TIR-y (ciężarówki o ładowności pow. 12 t z uprawnieniami do transportu międzynarodowego). Przez Polskę przejeżdża każdego roku ok. 1,5 mln TIR-ów w jednym kierunku w transporcie tranzytowym, z czego ok. 80 proc. to ciężarówki polskich przewoźników. ZMPD dodaje, że gros z tych samochodów spełnia najwyższe normy emisji spalin EUR-IV i EUR-V.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 973) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH