REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Czy mamy do czynienia z czarnym PR przewozów drogowych?

  • wnp.pl
  • Autor: Piotr Stefaniak, wnp.pl
  • Data: 05-10-2010, 08:47
Czy mamy do czynienia z czarnym PR przewozów drogowych?

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce protestuje przeciwko kampanii wymierzonej przeciwko interesom firm z tego sektora, w dodatku z użyciem środków publicznych i dotacji unijnych.

REKLAMA

Chodzi o społeczną kampanię zatytułowaną "Tiry na tory", która realizuje fundacja Instytut Spraw Obywatelskich z Łodzi. Jest ona dofinansowana (300 tys. zł) przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz kwotą 1,7 mln zł z PO Intrastruktura i Środowisko. List protestacyjny w tej sprawie ZMPD wysłało m.in. do premiera Donalda Tuska, ministra rozwoju regionalnego, NIK, NFOŚiGW, a także przewodniczącego Komisji Europejskiej Jose Manuela Barroso.

- Nasz sprzeciw budzi dobór używanych w kampanii argumentów, jej sposób finansowania ze środków publicznych, a także propozycje, aby zmusić nas środkami administracyjnymi do przewożenia części towarów samochodami, ładowanymi na pociągi - powiedział podczas konferencji prasowej Jan Buczek, prezes ZMPD. - Za tą kampanią stoją interesy przewoźników kolejowych, spośród których kilku już i tak korzysta z dotacji państwowych, w przeciwieństwie do przewoźników drogowych.

ZMPD oburzają m.in. używanie nieprawdziwych stereotypów w kampanii społecznej w sprawie przyczyn wypadków drogowych. Zdaniem zrzeszenia, kierowcy TIR-ów powodują w istocie cztery razy mniej wypadków niż kierowcy samochodów osobowych, a w ub.r. byli bezpośrednimi sprawcami tylko 6,4 proc. z nich. Argumenty te powiela wiele środków masowego przekazu, tworząc swoisty czarny PR transportu kołowego, dowodzi ZMPD. Według jej przedstawicieli, sam transport kombinowany jest nieuzasadniony ekonomicznie, bowiem w żadnym kraju europejskim nie funkcjonuje bez dotacji z budżetów państwa lub samorządów (rząd austriacki dopłaca 70 euro do każdej ciężarówki przewiezionej koleją).

- Koncepcja przeniesienia w Polsce tirów na tory była już rozważania od kilkunastu lat i okazała się nieefektywna w realizacji, o czym świadczą próby uruchomienia pojedynczych takich linii - dodał Jan Buczek. - Gdyby była rozsądna propozycja przewoźników kolejowych, to rozważymy taki pomysł i może skorzystamy, lecz protestujemy przeciwko wywieraniu presji na stworzenie przymusu administracyjnego, naszym kosztem.

Z szacunków ZMPD wynika, że spośród 700 tys. samochodów ciężarowych pow. 3,5 ton, ok. 450 tys. to TIR-y (ciężarówki o ładowności pow. 12 t z uprawnieniami do transportu międzynarodowego). Przez Polskę przejeżdża każdego roku ok. 1,5 mln TIR-ów w jednym kierunku w transporcie tranzytowym, z czego ok. 80 proc. to ciężarówki polskich przewoźników. ZMPD dodaje, że gros z tych samochodów spełnia najwyższe normy emisji spalin EUR-IV i EUR-V.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 748) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH