Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Czy można chronić się przed kopiowaniem konceptu marki?

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 14-12-2017, 13:20
Czy można chronić się przed kopiowaniem konceptu marki?
dr Anna Sokołowska-Ławniczak, rzecznik patentowy, partner Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy/ fot. materiały prasowe

- W praktyce często spotykamy się ze stwierdzeniem, że określony przedsiębiorca kopiuje markę lub koncept marki innego przedsiębiorcy. W sektorze spożywczym podobny zarzut formułowany jest stosunkowo często, co sprawia, że w jego przypadku problem nieuprawnionego imitowania cudzej marki jest szczególnie aktualny - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl dr Anna Sokołowska-Ławniczak, rzecznik patentowy, partner Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.

- Bywa, że opakowania produktów spożywczych zbliżają się do siebie pod względem wyglądu i w niektórych przypadkach tylko wysoki poziom uwagi może uchronić konsumenta przed pomyłką. Nie zawsze jednak nawiązywanie przez jednego producenta do produktów innego jest tak bezpośrednie, że może wprowadzać kupującego w błąd – często opakowania mogą się po prostu ze sobą kojarzyć, ale konsument będzie miał świadomość, że są to produkty różnych producentów. Zasadnicze pytanie w takiej sytuacji brzmi: gdzie przebiega granica takich zachowań i jakie działania mogą być zabronione przez prawo? - mówi dr Anna Sokołowska-Ławniczak.

Zdaniem ekspertki wymaga podkreślenia, że sam koncept marki nie będzie chroniony. - Na gruncie polskich przepisów (zarówno tych dotyczących ochrony prawa autorskiego, jak i tych dotyczących własności przemysłowej) pomysły, idee czy koncepty same w sobie nie podlegają ochronie. Chroniony może być tylko i wyłącznie konkretny sposób wyrażenia tego konceptu, czyli: wizerunek opakowania (tu ochrona jest możliwa na wielu płaszczyznach – w drodze znaku towarowego, wzoru przemysłowego, jak również, w określonych przypadkach, prawa autorskiego), kształt opakowania (jeśli wyróżnia on dane opakowanie spośród innych dostępnych na rynku), reklama produktu, hasło reklamowe, konkretna koncepcja  sprzedażowa (np. wygląd witryny internetowej lub konkretnego sklepu) itd. Pierwszym krokiem w przypadku rodzących wątpliwości działań konkurenta jest zatem ocena, czy faktycznie jakiś konkretny aspekt konceptu został naruszony - dodaje rzecznik patentowy, partner Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.

Jeśli działanie konkurenta prowadzi do ryzyka pomyłek wśród klientów, przedsiębiorca ma możliwość interweniowania w oparciu zarówno o prawo własności przemysłowej (jeśli ma zarejestrowane znaki towarowe), jak i o ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Poniżej wskazano przykładowe sprawy, w których sąd uznał, że opakowania są zbyt podobne, i udzielił zabezpieczenia roszczeń (tj. zabezpieczenia na czas trwania procesu):

lody.jpg

 

majonez.png

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 830) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH