Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Czy można chronić się przed kopiowaniem konceptu marki?

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 14-12-2017, 13:20
Czy można chronić się przed kopiowaniem konceptu marki?
dr Anna Sokołowska-Ławniczak, rzecznik patentowy, partner Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy/ fot. materiały prasowe

- W praktyce często spotykamy się ze stwierdzeniem, że określony przedsiębiorca kopiuje markę lub koncept marki innego przedsiębiorcy. W sektorze spożywczym podobny zarzut formułowany jest stosunkowo często, co sprawia, że w jego przypadku problem nieuprawnionego imitowania cudzej marki jest szczególnie aktualny - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl dr Anna Sokołowska-Ławniczak, rzecznik patentowy, partner Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.

- Bywa, że opakowania produktów spożywczych zbliżają się do siebie pod względem wyglądu i w niektórych przypadkach tylko wysoki poziom uwagi może uchronić konsumenta przed pomyłką. Nie zawsze jednak nawiązywanie przez jednego producenta do produktów innego jest tak bezpośrednie, że może wprowadzać kupującego w błąd – często opakowania mogą się po prostu ze sobą kojarzyć, ale konsument będzie miał świadomość, że są to produkty różnych producentów. Zasadnicze pytanie w takiej sytuacji brzmi: gdzie przebiega granica takich zachowań i jakie działania mogą być zabronione przez prawo? - mówi dr Anna Sokołowska-Ławniczak.

Zdaniem ekspertki wymaga podkreślenia, że sam koncept marki nie będzie chroniony. - Na gruncie polskich przepisów (zarówno tych dotyczących ochrony prawa autorskiego, jak i tych dotyczących własności przemysłowej) pomysły, idee czy koncepty same w sobie nie podlegają ochronie. Chroniony może być tylko i wyłącznie konkretny sposób wyrażenia tego konceptu, czyli: wizerunek opakowania (tu ochrona jest możliwa na wielu płaszczyznach – w drodze znaku towarowego, wzoru przemysłowego, jak również, w określonych przypadkach, prawa autorskiego), kształt opakowania (jeśli wyróżnia on dane opakowanie spośród innych dostępnych na rynku), reklama produktu, hasło reklamowe, konkretna koncepcja  sprzedażowa (np. wygląd witryny internetowej lub konkretnego sklepu) itd. Pierwszym krokiem w przypadku rodzących wątpliwości działań konkurenta jest zatem ocena, czy faktycznie jakiś konkretny aspekt konceptu został naruszony - dodaje rzecznik patentowy, partner Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.

Jeśli działanie konkurenta prowadzi do ryzyka pomyłek wśród klientów, przedsiębiorca ma możliwość interweniowania w oparciu zarówno o prawo własności przemysłowej (jeśli ma zarejestrowane znaki towarowe), jak i o ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Poniżej wskazano przykładowe sprawy, w których sąd uznał, że opakowania są zbyt podobne, i udzielił zabezpieczenia roszczeń (tj. zabezpieczenia na czas trwania procesu):

lody.jpg

 

majonez.png

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 907) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.