Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Czy rosnące koszty pracy wymuszą na firmach spożywczych nowe inwestycje?

  • Autor: Credit Agricole
  • Data: 14-12-2017, 16:22
Czy rosnące koszty pracy wymuszą na firmach spożywczych nowe inwestycje?
fot. materiały prasowe

Wraz z poprawiającą się sytuacją na rynku pracy i coraz większymi trudnościami przedsiębiorstw ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników obserwowane jest narastanie presji płacowej w polskiej gospodarce. Czy rosnące koszty pracy wymuszą na firmach z sektora spożywczego inwestycje w większą automatyzację produkcji? Tę kwestię analizuje Credit Agricole Bank Polska SA.

Zgodnie z naszymi szacunkami przeciętne nominalne tempo wzrostu kosztów pracy przypadających na jednego zatrudnionego w polskiej branży spożywczej w I poł. 2017 r. wyniosło 6,5% r/r wobec 7,2% II poł. 2016 r i 3,8% w I poł. 2016 r. Wzrost kosztów pracy ma szeroki zakres i dotyczy 10 z 11 badanych branż. W I poł. br. obniżyły się one jedynie w branży tytoniowej. Jednocześnie występuje ujemna zależność pomiędzy przeciętnym poziomem kosztów pracy przypadających na jednego zatrudnionego a ich dynamiką w poszczególnych branżach. Wskazuje to, że najsilniejszy wzrost płac, a w konsekwencji kosztów pracy obserwowany jest w przypadku pracowników o najniższych kwalifikacjach. Ich koszty przejścia pomiędzy branżami są bowiem niewielkie, co w warunkach poprawiającej się sytuacji na rynku pracy stanowi dla nich zachętę do częstej zmiany miejsca zatrudnienia w poszukiwaniu wyższego wynagrodzenia. W kierunku wzrostu wynagrodzeń pracowników o niskim poziomie kwalifikacji oddziałuje również utrzymujący się w ostatnich latach silny wzrost płacy minimalnej. W 2016 r. podniesiono ją z 1750 zł do 1850 zł – wzrost o 5,7%, podczas gdy w 2017 r. ustalono ją na poziomie 2000 zł – wzrost o 8,1%. W 2018 r. minimalne wynagrodzenie zostanie zwiększone do 2100 zł (wzrost o 5,0%).

Historyczne zależności wskazują, że szybkość reakcji na wzrost kosztów pracy poprzez zwiększone inwestycje w maszyny i urządzenia zależy od specyfiki poszczególnych branż i wynosi nawet 2,5 roku. Uwzględniając wagi poszczególnych branż w nakładach na maszyny i urządzenia można jednak oczekiwać, że dynamika inwestycji w automatyzację w polskim sektorze spożywczym osiągnie swoje maksimum w II poł. 2018 r.

Jednocześnie biorąc pod uwagę specyfikę poszczególnych branż oraz ich obecny poziom zaawansowania technologicznego analitycy Credit Agricole BP SA uważają, że największy potencjał do zwiększenia nakładów na automatyzację produkcji istnieje w sektorze mięsnym, rybnym, mleczarskim i owocowo-warzywnym.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 690) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.