Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Czy zaleje nas żywność z drukarki?

Technologia "drukowania żywności" nie jest jeszcze powszechna, ponieważ brak komercyjnych urządzeń do wytwarzania produktów spożywczych tą metodą. Niedawno jednak firma 3D Systems zaprezentowała pierwszą komercyjną drukarkę 3D drukującą z cukru. Jeśli okaże się sukcesem, wkrótce na rynku może pojawić się szereg urządzeń tego typu oferujących druk 3D z innych materiałów spożywczych - ocenia Paweł Ślusarczyk, twórca serwisu Centrum Druku 3D.

Czy zaleje nas żywność z drukarki?
Paweł Ślusarczyk, twórca serwisu Centrum Druku 3D

Autor: portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka
Data: 10-04-2014, 12:54

Zwraca on uwagę, że tak naprawdę coś takiego jak „druk 3D żywności" nie istnieje. - Istnieje druk 3D z żywności. Innymi słowy za pomocą produktu spożywczego możemy stworzyć jakiś kształt lub obiekt, który będzie charakteryzował się tym, iż będzie... jadalny. Za pomocą drukarki 3D przystosowanej do używania produktów spożywczych, możemy wydrukować np. unikalne i fantazyjne czekoladki, cukierki z masy cukrowej, czy makaron. Nie jest natomiast możliwe stworzenie produktu spożywczego samego w sobie, jak również wydrukowanie np. hamburgera, składającego się z kilku różnych od siebie składników - mówi Paweł Ślusarczyk w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

- Generalnie druk 3D żywności polega na nakładaniu danego produktu warstwa po warstwie i tworzenia w ten sposób określonego kształtu - dodaje.

Paweł Ślusarczyk przypomniał, iż firma 3D Systems zaprezentowała pierwszą komercyjną drukarkę 3D drukującą z cukru (seria ChefJet). - Jest to zbawienie dla cukierników, gdyż za jej pomocą można tworzyć dowolnie skomplikowane kształty z cukru, na dodatek kolorując go i dodając określony smak. Do tej pory cukiernicy byli zmuszeni wykonywać tego typu prace ręcznie, lub za pomocą dość prostych narzędzi. Kolejny etap to czekolada czy ciasto, które można wykorzystywać dokładnie w ten sam sposób - mówi ekspert.

- 3D Systems pracuje obecnie z koncernem Hershey nad drukarką 3D drukującą z czekolady - dodaje.

Jego zdaniem, technologia ta na chwilę obecną nie jest powszechna z uwagi na brak komercyjnych urządzeń. - Wspomniany przed chwilą ChefJet wchodzi dopiero na rynek, poza nim jest sporo urządzeń amatorskich, lub tworzonych pod konkretne zamówienie. Temat jest bardzo świeży, jednakże jeżeli ChefJet 3D Systems okaże się sukcesem sprzedażowym, jestem pewien iż wkrótce pojawi się szereg urządzeń tego typu oferujących druk 3D z innych materiałów spożywczych - ocenia Paweł Ślusarczyk.

Przypomina, iż holenderska instytucja badawcza TNO pracuje z kolei nad drukarką 3D umożliwiającą przekształcenie żywności w formie pure do kształtu zwykłego jedzenia właśnie za pomocą drukarki 3D.

więcej informacji:

Paweł Ślusarczyk RSS ALERT    /    Centrum Druku 3D RSS ALERT    /    drukowanie żywności RSS ALERT    /    produkty 3D RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Kubanek 2014-04-10 13:23:34
    Myslałem kiedyś nad uruchomieniem produkcji jakichś ciekawych produktów właśnie z wykorzystaniem druku 3D, tyle, że okazuje się, jak napisano w artykule, że istnieje ograniczenie w używaniu surowca do druku. Żeby coś wydrukować materiał musi być w odpowiedniej formie, odpowiedniej konstystencji. Nikt raczej nie wydrukuje kiełbasy z mięsa czy fikuśnego kształtem sera, bo to się nie będzie trzymało kupy. Jedynie cukiernicy i kucharze moga coś próbować, ale i tak, tradycyjna produkcja, z wykorzystaniem ręcznie zdobionych tortów lub potraw bedzię bardziej opłacalna. W krajach rozwiniętych próbowano już tak robić wyroby ekslukluzywne i klienci woleli produkty ręcznie wyrabiane.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.163.20.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.