Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Deflacja w marcu wyniosła 0,9 proc. w ujęciu rocznym

  • Autor: PAP
  • Data: 11-04-2016, 14:54

Deflacja w marcu wyniosła 0,9 proc. w ujęciu rocznym - podał w poniedziałek Główny Urząd Statystyczny. W porównaniu z lutym ceny wzrosły o 0,1 proc.

Ekonomiści, z którymi rozmawiała PAP oceniali, że deflacja w marcu utrzymała się na poziomie z lutego, czyli że ceny spadły o 0,8 proc. w ujęciu rocznym, zaś w miesięcznym wzrosły o 0,2 proc.

Największy wpływ na deflację w porównaniu z marcem ub. roku miały obniżki opłat związanych z transportem (o 8,4 proc.), niższe ceny odzieży i obuwia (o 3,5 proc.) i opłat związanych za mieszkania (o 0,6 proc.), które obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,73 p. proc., 0,19 p. proc. i 0,17 p. proc.

Jak napisał GUS w komunikacie największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w porównaniu z lutym br. ogółem miały wyższe ceny odzieży i obuwia (o 1,8 proc.), żywności (o 0,4 proc.), transport (o 0,8 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,10 p. proc., 0,09 p. proc. i 0,07 p. proc. Niższe były ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą (o 1,7 proc.), które obniżyły ten wskaźnik o 0,11 p. proc.

Ceny żywności w marcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,4 proc. Najbardziej podrożał cukier o 4,3 proc., owoce (o 2,3 proc.) oraz warzywa (o 1,6 proc.). Więcej niż przed miesiącem konsumenci płacili za ryby i owoce morza (o 1 proc.) oraz makarony i produkty makaronowe (o 0,6 proc.). Droższe niż w lutym br. było także mięso (przeciętnie o 0,1 proc., w tym mięso drobiowe - o 1,4 proc., cielęce - o 0,3 proc., wołowe - o 0,1 proc., przy spadku cen wieprzowiny - o 0,3 proc. i wędlin - o 0,2 proc.).

Ceny pieczywa pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu. W marcu br. staniała mąka (o 1,5 proc.), masło (o 1,2 proc.) oraz tłuszcze roślinne (o 0,5 proc.). Mniej niż w lutym br. konsumenci płacili za artykuły w grupie "mleko, sery, jaja" (przeciętnie o 0,2 proc.). Staniały nieco napoje alkoholowe (o 0,1 proc.), a ceny wyrobów tytoniowych pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.

Koniec wyprzedaży kolekcji jesienno-zimowej, a także wprowadzenie na rynek nowej kolekcji wiosenno-letniej spowodowało, iż w marcu br. ceny odzieży i obuwia ukształtowały się na poziomie odpowiednio o 2 proc. i 1,7 proc. wyższym niż w lutym br.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 968) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH