Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Deloitte: Kryzys zmusza przedsiębiorców do sprzedaży części udziałów firm

  • Autor: PAP
  • Data: 25-03-2013, 11:17

Kryzys ekonomiczny skłonił wielu przedsiębiorców do reorganizacji działalności, w tym do sprzedaży części udziałów firm. Globalnie wartość takich operacji wzrosła z ok. 150 mld euro w 2011 r. do ok. 290 mld euro w 2012 r. - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte.

Badanie "Czy rozstania są trudne? Wydzielenie części biznesu" przeprowadzono w pierwszej połowie ub.r. w firmach, w których niedawno sprzedano część działalności. Wynika z niego, że ponad połowa spółek w najbliższych trzech latach sprzeda kolejne części swojego biznesu.

"Po latach intensywnej aktywności w obszarze przejęć wiele firm funkcjonuje w oparciu o nieefektywne, rozbudowane struktury organizacyjne, których wartość trudno jest ocenić nawet ich udziałowcom. Pozbycie się części przedsiębiorstwa, (która np. nie pasuje do nowej strategii) pozwala na zwiększenie zyskowności pozostałych segmentów biznesu. Taka decyzja nie jest więc krokiem wstecz, lecz etapem tworzenia wartości i wzmacniania firmy na przyszłość" - powiedziała cytowana w komunikacie dyrektor w dziale Doradztwa Finansowego Deloitte Katarzyna Sermanowicz-Giza.

Eksperci z Deloitte dodali, że badanie, przeprowadzone w regionie Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki (EMEA) udowodniło również, że wiele osób zarządzających zbyt późno orientuje się, że w spółce lub jej części nie wszystko funkcjonuje prawidłowo, co skutkuje późniejszymi trudnościami w jej zbyciu.

Autorzy badania stwierdzili, że pod młotek w pierwszej kolejności idą te części działalności, które nie są kluczowe dla danej organizacji. Na taką strategię wskazało aż 97 proc. respondentów mających w planach takie działanie. Jednocześnie 21 proc. badanych przyznało, że sprzedaż jest konieczna dla poprawy wyników finansowych ich spółek.

W badaniu wskazano, że przedsiębiorcy, którzy chcą sprzedać swoje firmy lub ich część, najczęściej szukają potencjalnych nabywców wśród inwestorów branżowych, zarówno w kraju, jak i za granicą. Dzieje się tak w niemal dwóch trzecich przypadków. Nie docenia się za to funduszy private equity, które na co dzień zajmują się taką działalnością - tylko jedna trzecia respondentów uwzględnia ich oferty przy podejmowaniu decyzji o wyborze inwestora.

"Jest to bardzo krótkowzroczne myślenie. Fundusze private equity mają ogromne możliwości finansowe, większą siłę przetargową na tle konkurencji i poszukują najlepszych firm niezależnie od ich lokalizacji. Poza tym zwiększenie liczby potencjalnych nabywców zwykle powoduje podbijanie ceny" - oceniła dyrektor w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte Ewa Grzejszczyk.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 610) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH