Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Dieta niskowęglowodanowa może mieć związek z zaburzeniami rytmu serca

Modne diety niskowęglowodanowe mogą mieć związek z migotaniem przedsionków - ogłoszono podczas 68. dorocznej sesji naukowej American College of Cardiology w Nowym Orleanie.

Autorzy przeanalizowali dane medyczne niemal 14 tys. osób obejmujące ponad 20 lat i pochodzące z badania Atherosclerosis Risk in Communities (ARIC). To pierwsza tak duża praca dotycząca związku migotania przedsionków (AFib) ze spożyciem węglowodanów.

Okazało się, że osoby, które czerpią niewielką część dziennego zapotrzebowania na kalorie z węglowodanów (na przykład ziaren zbóż owoców i warzyw bogatych w skrobię) są znacznie bardziej narażone na migotanie przedsionków. Zjawisko to zachodzi bez względu na typ białka lub tłuszczu stosowanego do zastąpienia węglowodanów. Uczestników podzielono na trzy grupy reprezentujące niską, średnią i wysoką zawartość węglowodanów (odpowiednio mniej niż 44,8 proc. dziennej ilości kalorii, 44,8 do 52,4 proc. kalorii i więcej niż 52,4 proc. kalorii).

Uczestnicy zgłaszający niskie spożycie węglowodanów byli o 18 proc. bardziej narażeni na rozwój migotania przedsionków niż osoby z umiarkowanym spożyciem węglowodanów - a także o 16 proc. bardziej niż ci z wysokim spożyciem węglowodanów.

Autorzy wskazują, że osoby na diecie niskowęglowodanowej jedzą mniej warzyw, owoców i zbóż - pokarmów, które łagodzą stan zapalny, mający związek z migotaniem przedsionków. Innym możliwym wyjaśnieniem jest to, że spożywanie większej ilości białka i tłuszczu zamiast węglowodanów może prowadzić do stresu oksydacyjnego, który jest również związany z migotania przedsionków. Wreszcie, efekt mógłby być związane ze zwiększonym ryzykiem innych chorób układu krążenia.

Odkrycia stanowią uzupełnienie wcześniejszych badań, z których niektóre wiążą zarówno niską, jak i wysoką zawartość węglowodanów w diecie ze zwiększonym ryzykiem zgonu.

Ograniczenie spożycia węglowodanów stało się w ostatnich latach popularną strategią odchudzania. Chociaż istnieje wiele różnych diet o niskiej zawartości węglowodanów w tym ketogeniczna, paleo i dieta Atkinsa, większość z nich kładzie nacisk na spożycie białek, przy jednoczesnym ograniczeniu cukrów prostych, zbóż, owoców i warzyw zawierających skrobię.

"Długoterminowy efekt ograniczenia węglowodanów nadal budzi kontrowersje, zwłaszcza jeśli chodzi o wpływ na choroby układu krążenia" - powiedział główny autor badań, dr Xiaodong Zhuang, kardiolog związany z Uniwersytetem Sun Yat-Sena w Guangzhou (Chiny). "Biorąc pod uwagę potencjalny wpływ na zaburzenia rytmu serca, nasze badania sugerują, że ta popularna metoda kontroli wagi powinna być zalecana ostrożnie" - dodał.

Jak zaznaczył Zhuang, aby udowodnić związek przyczynowo-skutkowy, potrzebne byłoby randomizowane badanie kontrolowane

Migotanie przedsionków to jedno z najczęstszych długotrwałych zaburzeń rytmu serca. Ryzyko jego pojawienia się wzrasta z wiekiem. Chory często odczuwa je jako nieregularne kołatanie, ale może zauważać tylko zmęczenie, osłabienie, zawroty głowy czy duszność. Bywa rozpoznawane przypadkiem podczas rutynowych badań.

Osoby z migotaniem przedsionków są pięć razy bardziej narażone na udar mózgu niż bez tego schorzenia. Może ono również prowadzić do niewydolności serca.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

dieta RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.91.79.74
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.