Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dodatki do żywności: Sama idea "czystej etykiety" już nie wystarcza...

  • Autor: PM, www.portalspozywczy.pl
  • Data: 01-12-2017, 12:04
Dodatki do żywności: Sama idea
fot. shutterstock.com

W dzisiejszych czasach sama idea "czystej etykiety" już nie wystarcza. Konsumenci poszli o krok dalej. Oczekują nie tylko naturalności, ale także tego, aby dodatki do żywności były np. funkcjonalne, wegetariańskie, wegańskie czy organiczne.

- Liczne badania dowodzą, że konsumenci preferują żywność mniej przetworzoną, o zrozumiałym składzie i wytworzoną ze składników jak najbliższych naturze. Są to racjonalne preferencje, trudno się więc dziwić, że tak branża spożywcza, jak kolejna w łańcuchu żywnościowym – branża surowców – stara się na te potrzeby odpowiadać. W zasadzie nie ma innego wyboru, choć nie zawsze bywa to łatwe – komentuje Mateusz Kowalewski, prezes zarządu, Hortimex-Plus.

Nie jest to łatwe, a też na pewno nie tanie. - Zazwyczaj rozwiązania naturalne są droższe od syntetycznych. Decyduje o tym m.in. koszt surowca. Innym czynnikiem wpływającym na cenę jest mniejsza zazwyczaj wydajność produktów naturalnych. Niełatwo jest uzyskać tak intensywne barwy, jak w przypadku barwników syntetycznych, czy – w przypadku aromatów – nuty aromatyzujące o podobnej intensywności jak syntetyków. Powoduje to konieczność stosowania większych dawek surowca, co też nie zawsze daje pożądany efekt – dodaje Mateusz Kowalewski.

Tłumaczy, że aromaty naturalne to najczęściej olejki, ekstrakty, wyciągi, itp. Przykładem aromatów naturalnych są ekstrakty drożdżowe. Pozyskiwane są metodami fizycznymi, ze składników naturalnych – np. drożdży. Barwniki naturalne mają często symbol E, stąd coraz częściej producenci zwracają się ku żywności barwiącej. Jej źródłem są owoce, warzywa oraz inne jadalne części roślin. Przykładami takich produktów mogą być koncentrat lub proszek z buraka, czarnej marchwi czy czarnej porzeczki.

- Produkty pochodzenia naturalnego są – szczególnie w przypadku żywności barwiącej czy barwników naturalnych – mniej stabilne od produktów syntetycznych. Przez stabilność rozumiemy tutaj wrażliwość na temperaturę czy światło. Generuje to dodatkowe wyzwania dla producentów, którzy nie chcieliby przecież, by ich produkty zbyt szybko straciły lub zmieniły swą barwę. Aromaty naturalne są natomiast często mniej intensywne – przyznaje prezes Hortimex Plus.

W segmencie aromatów i dodatków ostatnio wiele się dzieje – producenci dostosowują swoje oferty do coraz szybciej zmieniających się trendów.

- W przypadku aromatów szczególnie "poszukująca" jest branża napojowa. W ostatnim czasie popularne stają się aromaty herbaciane, owocowe, ziołowe. W Europie Zachodniej obserwuje się sporo nowości w połączeniu nut kwiatowo-owocowych. Prognozuje się, że przyszłość w najbliższym czasie należy do nut ziołowych, przyprawowych, roślin botanicznych oraz cały czas dobrze postrzeganych nut owocowych. Wyzwaniem jest też dobre komponowanie się i maskowanie gorzkawych nut w coraz popularniejszych produktach dla sportowców oraz wspieranie smaku słodkiego w produktach o obniżonej zawartości cukru. W produktach słonych z kolei wsparcie dla smakowitości produktów bez glutaminianu sodu i o obniżonej zawartości soli – wymienia Mateusz Kowalewski. Jak dodaje, w barwnikach główne nowości pojawiają się w kategorii żywności barwiącej. W tej kategorii są to głównie ekstrakty z marchwi czarnej, owoców bogatych w antocyjany, ale też z kwiatów takich jak krokosz barwierski, gardenia czy spirulina – niebieski barwnik pochodzący z alg.

KOMENTARZE: (1)

Możliwość komentowania została tymczasowo wyłączona.

  • daesh 01-12-2017, 12:17:
I znowu producent chemii wmawia nam że jej potrzebujemy.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 501) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.