Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dylematy dot. eksportu żywności: UE czy rynki dalekie? Marki własne czy brandy?

  • Autor: PM, www.portalspozywczy.pl
  • Data: 24-10-2017, 16:20
Dylematy dot. eksportu żywności: UE czy rynki dalekie? Marki własne czy brandy?
fot. shutterstock.com

Jak utrzymać wysokie marże w sprzedaży eksportowej? Wysyłać marki własne i półprodukty czy produkty brandowe? Skupić się na krajach unijnych czy raczej śmielej spoglądać na rynki azjatyckie czy afrykańskie? Przejmować firmy za granicą czy działać „samodzielnie”? Jaką politykę powinien prowadzić polski rząd, aby wzmocnić sukcesy eksportowe polskich firm rolno-spożywczych?

Na te i inne pytania starali się odpowiedzieć: Paweł Głowniak, wiceprezes zarządu, Bakalland SA, Marcin Czarnecki, prezes zarządu, Delicpol Sp. z o.o., Krzysztof Koszela, dyrektor ds. rozwoju rynków zagranicznych, Colian Holding SA, Piotr Czachorowski, prezes zarządu, Krynica Vitamin SA, którzy byli prelegentami podczas sesji dyskusyjnej zorganizowanej przy okazji prezentacji raportu KPMG  "Apetyt na wzrost. Sukcesy i wyzwania eksporterów produktów rolno-spożywczych w Polsce".

Polska żywność przez lata podbijała rynki UE głównie poprzez dobry stosunek ceny do jakości. Pojawiają się głosy, że model opierania się o niskie koszty pracy i zwiększanie mocy wytwórczych powoli się wyczerpuje.

- Strategia walki ceną na rynkach zagranicznych to zdecydowanie nie nasza strategia. Jak zatem utrzymać atrakcyjne ceny i marże w eksporcie? Trzeba postawić na optymalizację produkcji i budowanie marek – mówił Paweł Głowniak, wiceprezes zarządu, Bakalland SA.

Zdaniem Piotra Czachorowskiego, prezesa firmy Krynica Vitamin, która jest producentem napojów na zlecenie (nie ma własnych brandów, a jedynie rozlewa usługowo), marże pochodzą od innowacji. – Inwestujemy w R&D, kreujemy nowe rozwiązania i produkty, pracujemy z innowacjami podsuwając ciekawe pomysły naszym odbiorcom, także tym z zagranicy. Stawiamy na napoje z witaminami, składnikami mineralnymi czy produkty eko. To nam daje marże – dodał.

Delicpol to duży producent marek własnych ciastek z wysoką sprzedażą zagraniczną. – Każdy model – zarówno sprzedaż marek własnych, jak i brandów – wymaga specyficznych kompetencji. Przy produkcji private labels trzeba być bardzo elastycznym i mieć bardzo niskie koszty produkcji – tłumaczył prezes Marcin Czarnecki.

Jak podkreślał Krzysztof Koszela, dyrektor Colian, spółka postawiła na rozwój brandów za granicą. – Marki to trudny segment, ale w dłuższej perspektywie się opłaca. Jest to bezpieczniejsze rozwiązanie niż produkcja na zlecenie, ale też zdecydowanie się trudniejsze. Rynek marek własnych będzie się zmieniał i rozwijał. Będzie następować polaryzacja – wykrystalizuje się grupa firm nastawiona na produkcję marek własnych i taka, które postawią na brandy. Zarówno jedni, jak i drudzy znajdą swoje miejsce na globalnym rynku – mówił Koszela.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

COLColian Holding SA

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 786) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 266)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH