Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dylematy właścicieli firm spożywczych – rozwijać, sprzedać, wejść na GPW, czy oddać?

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 08-07-2016, 11:51
Dylematy właścicieli firm spożywczych – rozwijać, sprzedać, wejść na GPW, czy oddać?
Dariusz Tenderenda, członek zarządu DM Navigator fot. DM Navigator

Przed właścicielami firm z branży spożywczej stoi wiele dylematów, a jednym z nich jest kwestia ewentualnych zmian właścicielskich – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Dariusz Tenderenda, członek zarządu Domu Maklerskiego Navigator. Wyborów dalszej drogi rozwoju jest sporo, ale wszystkie trzeba dobrze przeanalizować.

Branża spożywcza to jedna z ważniejszych branż polskiej gospodarki, a inwestorzy poszukują spółek spożywczych do inwestycji. Z punktu widzenia inwestorów branża spożywcza to branża defensywna, czyli bezpieczna, a jak sprawa wygląda z punktu widzenia właściciela takiej firmy?

Sprzedać czy rozwijać?

- Z punktu widzenia właściciela, który stoi przed dylematem wyboru dalszej drogi dla swojej firmy oraz przed dylematem jak przeprowadzić sukcesję pokoleniową, co jest ostatnio coraz częstszym zjawiskiem, ma on do wyboru kilka scenariuszy - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Dariusz Tenderenda, członek zarządu Domu Maklerskiego Navigator.

Wymienia, że jednym z nich jest dalszy rozwój przedsiębiorstwa w oparciu o posiadane zasoby i docelowo przekazanie zarządzania swoim następcom lub wynajętemu zarządowi. Kolejnym jest sprzedaż całego przedsiębiorstwa do inwestora branżowego lub na przykład sprzedaż pakietu kontrolnego do funduszu private equity, a docelowo, po 3-5 latach, sprzedaż całego przedsiębiorstwa - najczęściej inwestorowi branżowemu.

Innym rozwiązaniem jest pozyskanie kapitału poprzez wejście na Giełdę Papierów Wartościowych, z utrzymaniem kontroli nad firmą, a docelowo przekazanie zarządzania swoim następcom lub wynajętemu zarządowi.

- Nie ma jednego, idealnego rozwiązania dla wszystkich właścicieli i każda decyzja jest decyzją indywidualną. W przypadku, gdy czujemy się zmęczeni rozwijaniem biznesu najlepszym rozwiązaniem może okazać się sprzedaż do inwestora branżowego - w tym przypadku najczęściej od razu żegnamy się z naszą firmą – mówi Dariusz Tenderenda.

- Alternatywą może być sprzedaż do funduszu private equity, ale tylko w sytuacji, gdy fundusz będzie miał „gotowy” nowy zarząd dla naszej firmy. W praktyce bardzo często wejście private equity oznacza odsuniętą w czasie sprzedaż naszej firmy do inwestora branżowego – dodaje członek zarządu Domu Maklerskiego Navigator.

GPW daje kapitał, kontrolę i ułatwia sukcesję

Dariusz Tenderenda mówi też, że jeśli jednak właściciel chce rozwijać swoją firmę, wówczas interesującym rozwiązaniem może być pozyskanie kapitału poprzez Giełdę Papierów Wartościowych.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Karol 11-07-2016, 09:06:
Rozwijać e-commerce ;-)

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 691) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH