Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Dylematy właścicieli firm spożywczych – rozwijać, sprzedać, wejść na GPW, czy oddać?

Przed właścicielami firm z branży spożywczej stoi wiele dylematów, a jednym z nich jest kwestia ewentualnych zmian właścicielskich – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Dariusz Tenderenda, członek zarządu Domu Maklerskiego Navigator. Wyborów dalszej drogi rozwoju jest sporo, ale wszystkie trzeba dobrze przeanalizować.

Dylematy właścicieli firm spożywczych – rozwijać, sprzedać, wejść na GPW, czy oddać?
Dariusz Tenderenda, członek zarządu DM Navigator fot. DM Navigator

Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 08-07-2016, 11:51

Branża spożywcza to jedna z ważniejszych branż polskiej gospodarki, a inwestorzy poszukują spółek spożywczych do inwestycji. Z punktu widzenia inwestorów branża spożywcza to branża defensywna, czyli bezpieczna, a jak sprawa wygląda z punktu widzenia właściciela takiej firmy?

Sprzedać czy rozwijać?

- Z punktu widzenia właściciela, który stoi przed dylematem wyboru dalszej drogi dla swojej firmy oraz przed dylematem jak przeprowadzić sukcesję pokoleniową, co jest ostatnio coraz częstszym zjawiskiem, ma on do wyboru kilka scenariuszy - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Dariusz Tenderenda, członek zarządu Domu Maklerskiego Navigator.

Wymienia, że jednym z nich jest dalszy rozwój przedsiębiorstwa w oparciu o posiadane zasoby i docelowo przekazanie zarządzania swoim następcom lub wynajętemu zarządowi. Kolejnym jest sprzedaż całego przedsiębiorstwa do inwestora branżowego lub na przykład sprzedaż pakietu kontrolnego do funduszu private equity, a docelowo, po 3-5 latach, sprzedaż całego przedsiębiorstwa - najczęściej inwestorowi branżowemu.

Innym rozwiązaniem jest pozyskanie kapitału poprzez wejście na Giełdę Papierów Wartościowych, z utrzymaniem kontroli nad firmą, a docelowo przekazanie zarządzania swoim następcom lub wynajętemu zarządowi.

- Nie ma jednego, idealnego rozwiązania dla wszystkich właścicieli i każda decyzja jest decyzją indywidualną. W przypadku, gdy czujemy się zmęczeni rozwijaniem biznesu najlepszym rozwiązaniem może okazać się sprzedaż do inwestora branżowego - w tym przypadku najczęściej od razu żegnamy się z naszą firmą – mówi Dariusz Tenderenda.

- Alternatywą może być sprzedaż do funduszu private equity, ale tylko w sytuacji, gdy fundusz będzie miał „gotowy” nowy zarząd dla naszej firmy. W praktyce bardzo często wejście private equity oznacza odsuniętą w czasie sprzedaż naszej firmy do inwestora branżowego – dodaje członek zarządu Domu Maklerskiego Navigator.

GPW daje kapitał, kontrolę i ułatwia sukcesję

Dariusz Tenderenda mówi też, że jeśli jednak właściciel chce rozwijać swoją firmę, wówczas interesującym rozwiązaniem może być pozyskanie kapitału poprzez Giełdę Papierów Wartościowych.

więcej informacji:

firmy spożywcze RSS ALERT    /    finansowanie firm RSS ALERT    /    inwestycje RSS ALERT    /    giełda RSS ALERT    /    inwestorzy RSS ALERT    /    zmiany właścicielskie RSS ALERT    /    Dom Maklerski Navigator RSS ALERT    /    Dariusz Tenderenda RSS ALERT    /    finansowanie inwestycji RSS ALERT    /    spółki spożywcze na giełdzie RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Karol 2016-07-11 09:06:17
    Rozwijać e-commerce ;-)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.227.186.112
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.