Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dyrektor IERiGŻ na WKG 2017: Boję się hasła "Jedz polskie"

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 02-10-2017, 19:35
Dyrektor IERiGŻ na WKG 2017: Boję się hasła
Prof. Andrzej Kowalski, dyrektor Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, fot. PTWP

- Jeżeli ktoś zainwestuje w Polsce swoje pieniądze, zatrudni polskich inżynierów, robotników, płaci uczciwie podatki, a pracownicy zarabiają to, może się narażę, ale dla mnie nie jest najważniejszy kolor tych pieniędzy. Jeżeli ktoś inwestuje, to, poza nielicznymi przypadkami przejęcia i wykończenia, chce zarobić na tym rynku - mówił prof. Andrzej Kowalski, dyrektor Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego 2017 w Białymstoku.

Prof. Andrzej Kowalski przekonywał, że sukcesy polskiego sektora żywnościowego zaczęły się na długo przed wstąpieniem do Unii Europejskiej.

- Przemysł do 2004 w zasadzie mieliśmy zbudowany, unowocześniony i spełniający wszystkie wymogi wynikające z procesów dostosowawczych. Wszyscy, którym leży na sercu dobro polskiego sektora rolno-spożywczego, powinni podziękować przede wszystkim przedsiębiorcom. Ścierały się dwa poglądy. Jedni mówili: trochę ulepszmy, kupmy technologie i maszyny, które wychodzą z użycia w krajach nowocześniejszych. Druga grupa mówiła: Budujmy najnowocześniejszy przemysł spożywczy w Europie, czyli de facto na świecie. Druga koncepcja zwyciężyła. W efekcie saldo handlu zagranicznego, które prawie przez cały okres powojenny były ujemne, po kilkunastu latach mamy dodatnie jako jedno z niewielu państw w Europie - dodał.

Co było źródłem sukcesu polskiego przemysłu spożywczego? W ocenie dyrektora IERiGŻ przede wszystkim przedsiębiorczość szefów spółdzielni i producentów.

- Paradoksalnie, sukces odniosły sektory, które były skazane na porażkę, a tych, które miały być wizytówką, albo już nie ma albo tracą one swoją konkurencyjność. Kto, pamiętając "salony mleczarskie" i zapach mleka z cieknących woreczków, poza ludźmi z wizją, podjąłby się budować konkurencyjny przemysł mleczarski? I to w sytuacji kiedy otworzyliśmy się na import, w efekcie czego napływały produkty ładnie opakowane, ale niekoniecznie dobrej jakości. A niektóre mleczarnie płaciły rolnikom kostkami masła. Znaleźli się ludzie, którzy powiedzieli temu nie i postanowili zrobić tu nowoczesny przemysł. Mówiąc o polskich mleczarniach wtedy wszyscy mieli na myśli Wielkopolskę. Dziś praktycznie mówi się tylko o ścianie wschodniej - dodał.

Prof. Kowalski podkreślił, że podobną drogę przeszła także polska branża mięsna.

- W PRL drób w Polsce produkowało się metodą chałupniczą. Jak była koniunktura, wstawiało się po prostu dodatkowe klatki do stodoły, a jak nie było, to się je wyjmowało. W tej chwili jesteśmy 1-2 eksporterem w Europie. O sukcesach drobiu wszyscy wiemy, a tymczasem wartość eksportu wołowiny jest takiej samej skali. Gorzej jest z polską wieprzowiną, która kiedyś miała zawojować świat. W tej chwili jesteśmy importerem netto, a z roku na rok saldo się pogarsza. Szuka się różnych teorii spiskowych. Jak to jest, że nakłady kapitałowe na drób i trzodę są podobnej skali, a jednemu sektorowi to sprzyjało, a drugi w tych samych warunkach traci? Czy ktoś z słyszał o interwencji państwa w przypadku drobiu? Interwencji na rynku nie było w żadnym czasie, niewielka pomoc w bydle mięsnym, a w trzodzie do 2004 r. nie było roku, w którym nie było interwencji rynkowych. Po 2004 też mamy interwencje, tylko inaczej się nazywają. Może po prostu powinniśmy zastosować zasadę "Co Cię nie zabije, to cię wzmocni" - dodał.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Jedz polskie 20-01-2018, 17:58:
Jedz polskie to świete hasło, pokazujące dumę z polskiej świetnej jakości żywności i z tego, iż wspiera się polskich producentów, polski biznes. Tu nie ma się czego bać, tylko wspierać rodzime produkty i rodzimych producentów.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 347) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.