Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dyrektor IERiGŻ: Producenci żywności stracili czujność

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 15-05-2012, 22:26
Dyrektor IERiGŻ: Producenci żywności stracili czujność
Andrzej Kowalski, dyrektor Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej

Analizując zmiany w krajowym przemyśle spożywczym w perspektywie krótkookresowej, nawet najwięksi optymiści przyznają, że są zaskoczeni tempem przemian, wdrażania innowacji - powiedział prof. Andrzej Kowalski, dyrektor Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ) w trakcie panelu "Innowacje w branży spożywczej" podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2012.

Osiągnięcia krajowych producentów żywności przekładają się na saldo handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi, które przez lata było ujemne, teraz zaś jest dodatnie. - To pokazuje, że przyrównując obecną sytuację do drogi jaką przechodziła branża na przestrzeni lat, jesteśmy w zupełnie innym miejscu. Bez inwestycji w nowoczesne technologie i innowacyjność nie byłoby to możliwe. Natomiast, jeśli chcielibyśmy porównać ilość patentów, wynalazków czy rozpoznawalność marki w skali globalnej, to jesteśmy ciągle w tyle za krajami Europy Zachodniej - ocenił prof. Kowalski. - Niestety, w kraju ciągle brakuje środków, zarówno na politykę gospodarczą, jak i społeczną. W tej sytuacji trudno liczyć na mocne wsparcie programów naukowych mogących pomóc rozwijać innowacyjność. Środki na ten cel są wstydliwie niskie - podkreślił.

Dodał, że być może sukcesy producentów, np. na polu eksportu, nieco uśpiły czujność przedstawicieli branży spożywczej. - 80 proc. eksportu artykułów rolno-spożywczych sprzedajemy na wymagającym wspólnym rynku. To ogromy sukces. Jednak zapomnieliśmy, że istnieje świat poza Unią. Powinniśmy projektować nasze wyroby w taki sposób, aby móc zdobywać także rynki państw trzecich. Tym bardziej, że konkurencja nie śpi - zaznaczył dyrektor IERiGŻ. - Ambicje rynku Chińskiego zostały już dostrzeżone. Ciągle zbyt mało mówimy o Indiach, które są, zależności od roku, drugim, bądź trzecim eksporterem zboża na świecie. Brazylia i Argentyna to też nie są tylko gracze regionalni, lecz światowi - wskazał.

W jego ocenie, w polskim myśleniu o innowacyjności ciągle brakuje skupienia na całym łańcuchu żywnościowym. - Odnoszę wrażenie, że często po stronie producenta surowca, jak i przetwórcy, zachodzi myślenie jedynie o swoim własnym segmencie. Stąd, kiedy np. następuje „klęska urodzaju" to pozostałe ogniwa łańcucha dyktują producentom surowca ceny. Albo odwrotnie. Gdyby zamiast tego postawić na wspólny interes, oraz dzielenie się ryzykiem pomiędzy poszczególnymi segmentami łańcucha produkcyjnego, można by znaczenie dalej zajść - powiedział Andrzej Kowalski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 785) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH