Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Dyrektor KPMG na EEC 2019: makroekonomia, rozwój eksportu i stabilność branży spożywczej sprzyjają przejęciom

Przyspieszeniu konsolidacji i przejęć na polskim rynku spożywczym, a szczególnie w branży napojowej i mięsnej, sprzyjają m.in. dobre wskaźniki makroekonomiczne w Polsce, takie jak rekordowo niskie bezrobocie, wysoki wzrost gospodarczy, czy programy socjalne, które pobudzają konsumpcję – ocenia Piotr Grauer, dyrektor Działu Usług Doradczych, Grupa Deal Advisory KPMG.

Dyrektor KPMG na EEC 2019: makroekonomia, rozwój eksportu i stabilność branży spożywczej sprzyjają przejęciom
Piotr Grauer, dyrektor Działu Usług Doradczych, Grupa Deal Advisory KPMG fot. PTWP

Podczas debaty "Rynek spożywczy. Czas konsolidacji", która odbyła się w ramach XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Piotr Grauer mówił też, że ostatnio trwa również nieustająca passa eksportowa polskich producentów żywności. 

- W ubiegłym roku eksport polskiego sektora spożywczego zbliżył się do 30 mld euro, czyli sześciokrotnie więcej niż wtedy, gdy wchodziliśmy do Unii Europejskiej, a nadwyżka w handlu zbliża się do 10 mld euro – mówił dyrektor KPMG.

- W uproszczeniu można więc powiedzieć, że jedna trzecia produkcji rolno-spożywczej w Polsce jest produkowana na eksport na nowe rynki zdobytu od czasu wejścia do Unii – dodał.

Podkreślił ponadto, że branża rolno-spożywcza jest postrzegana przez inwestorów jako bezpieczna, przewidywalna i relatywnie mało podatna na cykle koniunkturalne.

- Gdybym miał wskazać sektory, w których dużo się działo w ostatnich 12-18 miesiącach, jeśli chodzi o przejęcia, to wskazałbym dwa. Pierwszym i zarazem zdecydowanym faworytem jest branża napojowa. Być może w tej branży mamy do czynienia z kombinacją dużego i chłonnego rynku, rosnącej konsumpcji przynajmniej w kilku istotnych kategoriach jak np. wody butelkowane oraz to, że jest to jedna z niewielu branży, w których można wprowadzać dużo innowacji i nowych produktów. I mamy tu też mix właścicielski tzn. oprócz kilku dużych międzynarodowych koncernów, które w tej branży funkcjonują, mamy też bardzo silnych graczy prywatnych czy też silne zaangażowane fundusze private equity - mówił Piotr Grauer.

I wymienił takie transakcje jak zmiany właścicielskie w Horteksie i wejście funduszu Mid Europa oraz przejęcie wody mineralnej Jurajska, czy też wycofanie się koncernu Kofola z polskiego rynku napojowego poprzez sprzedaż firmy Hoop firmie Ustronianka.

- Druga branża, w której naprawdę dużo się dzieje to przetwórstwo mięsne. Od wielu już lat dyskutowaliśmy na różnych kongresach o tym, że to jest branża, w której musi się zadziać konsolidacja. Długo nic się nie działa, aż tu w ciągu ostatniego półtora roku mieliśmy kilka bardzo istotnych transakcji. Przede wszystkim przejęcie przez grupę Animex i Smithfield Food działalności grupy Pini w Polsce, czyli największej i najnowocześniejszej w tej części Europy ubojni mięsa wieprzowego. Poza tym przejęcie grupy Gzela przez Danish Crown, czyli Sokołów oraz przejęcie Konspolu przez Cargill, a także wejście w mariaż tajskiej firmy CPF z Superdrobem – wymieniał Piotr Grauer. 

Debata "Rynek spożywczy. Czas konsolidacji" odbyła się 15 maja, czyli trzeciego dnia kongresu EEC 2019 w Katowicach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

branża spożywcza RSS ALERT    /    rynek spożywczy RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    fuzje i przejęcia RSS ALERT    /    konsolidacja RSS ALERT    /    Piotr Grauer RSS ALERT    /    KPMG RSS ALERT    /    EEC 2019 RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.209.227.199
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.