Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dyrektor KPMG na FRSiH: ekspansja eksportowa to droga do rozwoju i wyższych marż

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 06-11-2017, 19:12
Dyrektor KPMG na FRSiH: ekspansja eksportowa to droga do rozwoju i wyższych marż
Debata „Sukcesja i ekspansja: droga od lokalnej firmy do globalnego koncernu” na X FRSiH fot. PTWP

Ekspansja eksportowa jest dla polskich firm rolno-spożywczych drogą do rozwoju, a ponad połowa badanych firm jest zadowolona z sukcesu eksportowego jaki odniosła. Eksport to też droga do wyższych marż i wyższej rentowności - mówił Piotr Grauer, dyrektor w firmie doradczej KPMG rozpoczynając debatę zatytułowaną „Sukcesja i ekspansja: droga od lokalnej firmy do globalnego koncernu” na X Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

- Powody dla jakich firmy rozpoczynają eksport to przede wszystkim zainteresowanie ze strony zagranicznych kontrahentów, a także to, że rentowność jest bardziej atrakcyjna niż na rynku krajowym. Polski rynek jest bardzo konkurencyjny, a marże coraz niższe, więc coraz więcej firm decyduje się na wzrost poprzez eksport - mówił Piotr Grauer rozpoczynając debatę prezentacją raportu KPMG "Apetyt na wzrost. Sukcesy i wyzwania eksporterów produktów rolno-spożywczych w Polsce".

- Co piąta firma zadeklarowała, że w ciągu najbliższych pięciu lat rozważa akwizycje jako formę ekspansji eksportowej, a wśród powodów znajdują się: poszukiwanie rynków surowcowych, poszukiwanie nowego zakładu, poszukiwanie lokalnej marki czy lokalnej sieci dystrybucji – mówił Piotr Grauer.

- Ponad połowa firm jest zadowolona z sukcesu eksportowego jaki odniosła, a wśród czynników sukcesu wymieniają jakość oferowanego produktu i zaufanie jakim obdarzają produkty kontrahenci zagraniczni – dodał.

Mówił też, że wśród wyzwań i ryzyk firmy wymieniają na pierwszym miejscu ryzyko walutowe, a ponadto wymieniają takie bariery w innych krajach jak np. brak stabilizacji politycznej czy gospodarczej, a także szereg barier o charakterze regulacyjnym czy biurokratycznym.

KPMG przeprowadziła rozmowy z 110 firmami - w połowie z tych firm eksport stanowi ponad 25 proc przychodów.

Piotr Grauer podkreślał, że od 2010 roku polski eksport rolno-spożywczy wzrósł dwukrotnie z 13 mld euro do ponad 24 mld euro, a nadwyżka eksportu nad importem wynosi 7 mld euro.

Z raportu KPMG "Apetyt na wzrost. Sukcesy i wyzwania eksporterów produktów rolno-spożywczych w Polsce" wynika też, że głównymi kierunkami eksportowymi dla polskich firm są kraje Unii Europejskiej – 80 proc., z czego do Niemiec ponad 20 proc. Coraz bardziej interesujące są zaś rynki pozaunijne – ponad 5 proc. jest wysyłane na Bliski Wschód i Afryki Północnej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 126) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 266)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH