Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dyrektor KPMG: Producenci i firmy handlowe potrafią funkcjonować w czasie wahań koniunktury

  • Autor: www.portalspozywczy.pl, Paulina Bełżecka, Magda Brzózka
  • Data: 14-02-2013, 11:38
Dyrektor KPMG: Producenci i firmy handlowe potrafią funkcjonować w czasie wahań koniunktury
Piotr Grauer, dyrektor KPMG

- Wydaje mi się, że pierwszego „chrztu bojowego” sektor spożywczy doświadczył rok przed wybuchem ogólnoświatowego kryzysu finansowego, czyli w 2007 r. kiedy to nastąpił nieoczekiwany wzrost cen surowców. To był zimny prysznic dla branży, który spowodował, że kiedy rok później pojawił się właściwy kryzys, właściciele firm spożywczych byli już przygotowani na niepewne czasy - mówi Piotr Grauer, dyrektor KPMG, w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

- Od tamtego okresu producenci i firmy handlowe nauczyły się już egzystować w czasie wahań koniunktury. Nastąpiło uelastycznienie warunków współpracy między producentami a sieciami handlowymi - mówi Piotr Grauer.

Dzisiaj, zdaniem eksperta, w dobie dużych wahań cen surowców, największym problemem jest to, w jaki sposób ten koszt przenieść na konsumentów. Dotychczas sieci handlowe były barierą trudną do przejścia, ale dzisiaj renegocjowanie umów i warunków handlowych jest już dużo łatwiejsze.

- Postępująca konsolidacja w handlu to jeden z efektów przystosowawczych do zaistniałej sytuacji ogólnogospodarczej, bo oczywiście wahania koniunktury i spowolnienie odbiły się również na firmach handlowych. Moim zdaniem, konsolidację sektora handlowego trzeba widzieć właśnie w kontekście spowolnienia gospodarczego i sytuacji makroekonomicznej - dodaje Piotr Grauer.

Kolejnym elementem przystosowawczym producentów żywności w czasach spowolnienia jest dużo większa kontrola kosztów i większa rozwaga, jeśli chodzi o podejmowanie tematów inwestycyjnych.

- Myślę, że wiele firm przekonało się, iż nie wystarczy otrzymać dotację unijną i zbudować kolejną fabrykę, ale trzeba mieć jeszcze produkt i rynek, żeby tę fabrykę wykorzystać i pokryć choćby jej koszty funkcjonowania - twierdzi dyrektor KPMG. Teraz procesy inwestycyjne postępują dużo ostrożniej. Natomiast pojawiło się kolejne zjawisko - wydłużania terminów płatności i związanych z nimi zatorów finansowych.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 015) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH