REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Dyrektor PFPŻ: Tworzenie jednej inspekcji wydaje się karkołomne

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 06-08-2015, 12:53
Dyrektor PFPŻ: Tworzenie jednej inspekcji wydaje się karkołomne
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (fot. zelaznastudio.pl)

Pośpieszne tworzenie jednej inspekcji odpowiedzialnej za urzędową kontrolę żywności wydaje w polskich realiach karkołomne i niebezpieczne dla producentów żywności. Chociażby ze względu na potencjalną, co najmniej kilkuletnią dezorganizację działania tych służb. Może warto jednak w pierwszej kolejności cofnąć niefortunne zmiany sprzed kilku lat – zauważa w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ).

REKLAMA

- Czy połączenie inspekcji przyniosłoby korzyści producentom żywności?

- Zagadnienie łączenia się lub nie poszczególnych inspekcji urzędowej kontroli żywności w Polsce jest kwestią całkowicie wtórną w kontekście obecnych i przyszłych wyzwań jakie wynikają ze zwiększającej się szybko roli Polski na światowym i europejskim rynku żywności. Nasilające się zjawisko protekcjonizmu na ważnych dla nas rynkach eksportowych, polegające między innymi na wykorzystywaniu służb kontrolnych do walki rynkowej, powoduje, że inspekcje kontrolne i sposób ich funkcjonowania stają się kluczowe dla dalszego rozwoju gospodarki żywnościowej w Polsce.

Dlatego też, w pierwszej kolejności należy podejmować działania wzmacniające obecne inspekcje, a dopiero później myśleć o ich konsolidacji. Pierwsza faza zmian powinna zatem objąć to, co na dzień dzisiejszy jest główną bolączką systemu urzędowej żywności w Polsce. Należy jak najszybciej cofnąć  przeprowadzoną kilka lat temu depionizację poszczególnych inspekcji, która w  praktyce spowodowała znaczące osłabienie roli głównych inspektoratów w zarządzaniu inspekcjami oraz, co jest szczególnie niekorzystne, pozbawienie finansowania systemu z budżetu państwa.

Słabość takiej organizacji służb jest szczególnie widoczna w sytuacjach kryzysowych wymagających współpracy na obszarze wielu województw lub całego kraju oraz, co jest szczególnie uciążliwe dla przedsiębiorców - w niespójności stosowania prawa i walce z szarą strefą.

Pośpieszne tworzenie jednej inspekcji wydaje w polskich realiach bardzo karkołomne i niebezpieczne dla producentów żywności, chociażby ze względu na potencjalną, co najmniej kilkuletnią dezorganizację działania tych służb. Może warto jednak w pierwszej kolejności cofnąć niefortunne zmiany sprzed kilku lat. Konsolidacja organizacyjna i finansowa na poziomie poszczególnych inspekcji, a dopiero potem tworzenie ewentualnej wspólnej struktury zarządczej obejmującej wszystkie inspekcje i pozwalające na szybszą koordynację działań, wymianę informacji, spójność legislacyjną oraz większą skuteczność w zwalczaniu szarej strefy produkcji żywności, wydaje się dużo rozsądniejszym rozwiązaniem.

- Jeśli jednak miałoby dojść do połączenia inspekcji, w jakiej perspektywie czasowej jest to prawdopodobne?

- Produkcja żywności w Polsce to prawie 250 mld zł, z tego ponad 80 miliardów to eksport. Wyniki te zależą od odpowiedzialności producentów oraz niewątpliwie od sprawności służb kontrolnych. Ewentualne błędy w działaniu wynikające ze zbyt pospiesznie przeprowadzonych zmian mogą mieć niewyobrażalne skutki gospodarcze, które nie zrekompensują ewentualnych korzyści ze spadku liczby kontroli lub bardziej kompleksowego sposobu ich przeprowadzania.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • PO 07-08-2015, 09:43:
Najbardziej racjonalnym byłoby podporządkować inspekcji sanitarnej (połączoną z weterynaryjną) całą sferę pozysku, przetwórstwa i handlu artykułami spożywczymi i kosmetykami. Inspekcji handlowej podporządkować całą sferę handlu artykułami przemysłowymi a inspekcję jakości handlowej całkowicie zlikwidować. Tego wymaga praktyczne podejście do rzeczywistości. Istnienie tej ostatniej jest zupełnie nieprzydatne. Powiela ona działania PIH i PIS. Środowisko rolnicze absolutnie nie zna się na zagadnieniach zdrowia i zdrowej żywności a sprawdzić prawidłowość etykiety może PIH. Jest to inspekcja, która nie przynosi żadnego pożytku a pochłania wiele kosztów z budżetu, które to środki należy przeznaczyć na inne, ważniejsze cele. W ten sposób już można okroić administrację
rządową i zatrudnianie niepotrzebnych urzędników.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 605) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH