Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dyrektor PIO: Branża opakowaniowa może przeznaczać na badania 1,2-1,6 mld zł rocznie

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 19-10-2015, 12:02
Dyrektor PIO: Branża opakowaniowa może przeznaczać na badania 1,2-1,6 mld zł rocznie
Wacław Wasiak, dyrektor Polskiej Izby Opakowań

Producenci opakowań w branży spożywczej stawiają przede wszystkim na bezpieczeństwo i na wygodę. Oba te trendy idą w parze, choć z przewagą bezpieczeństwa produktu – uważa Wacław Wasiak, dyrektor Polskiej Izby Opakowań.

- Według mojej oceny, zapewne bardzo subiektywnej i nie popartej danymi statystycznymi, branża przeznacza na badania i rozwój nie więcej niż 3-5 proc. wartości sprzedaży. Jest to wskaźnik średni i oznacza, według moich szacunków, że jest to kwota w granicach 1,2-1,6 mld złotych. Oczywiście rozłożona bardzo nierównomiernie. Główny ciężar rozwoju opakowalnictwa pod względem ich jakości dźwigają firmy duże, „córki” dużych korporacji zagranicznych jak Tetra Pak; Ardagh Packaging; Can-Pack; Ball Trade Packaging i inne. Niestety nie informują one ile przeznaczają na rozwój – mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Wacław Wasiak.

Z kolei małe i średnie, rodzinne, krajowe firmy przeznaczają proporcjonalnie mniej środków na ten cel, wspomagając się środkami z UE. - Są przypadki, że firma o wartości rocznej sprzedaży ok. 35 mln zł, realizuje projekt innowacyjny o wartości 1-1,5 mln zł korzystając ze wsparcia środków UE, co oznacza ok. 5 proc., a zatem w granicach mojego szacunku. Choć nie jest to zjawisko powszechne - podkreśla.

Jego zdaniem, w ostatnim czasie nie odnotowano przełomowych innowacji w opakowaniach, w tym dla branży spożywczej. Wysiłki i zainteresowanie firm opakowaniowych zmierzają w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa opakowania z punktu widzenia jego destrukcyjnego wpływu na produkt. Stosowane są zatem nowe materiały o zwiększonej „odporności” na migrację szkodliwych czynników z opakowania do produktu, o większej barierowości. 

- Główne wyniki badaczy, praktyków i innowatorów w segmencie opakowań do żywności, skierowane są na przedłużenie okresu przydatności do spożycia. Wdrażane są zatem nowe materiały opakowaniowe zapewniające „oddychanie produktu”, o selektywnej przepuszczalności gazów w tym O2 i CO2. Coraz szerzej stosowane są tzw. opakowania aktywne i inteligentne. Aktywne – czyli oddziałujące na procesy destrukcyjne zachodzące w produkcie (rozwój drobnoustrojów) i inteligentne – czyli informujące o stanie produktu w opakowaniu – wymienia Wacław Wasiak.

„Innowatorzy” opakowań zajmują się także dostosowaniem opakowań, ich konstrukcji do zachodzących zmian w modelu konsumpcji, stylu życia, zmian demograficznych. Stąd rozwój opakowań mniejszych (porcje dla singli, małych gospodarstw domowych), opakowań umożliwiających przygotowanie żywności do spożycia w opakowaniu itp.

- Coraz większy nacisk, kładziony jest na to, by uczynić opakowania bardziej przyjazne dla człowieka, np. poprzez łatwiejsze otwieranie, czy zamknięcia pozwalające na wielokrotne otwieranie i zamykanie – mówi dyrektor Polskiej Izby Opakowań.

Zwraca także uwagę na wpływ czynników ekologicznych na ulepszani opakowań żywności. - Trzeba pamiętać że ok. 60 proc. opakowań na rynku to opakowania żywności. Ich przyjazność dla środowiska, po zużyciu zawartości, nabiera znaczenia – podkreśla Wacław Wasiak.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 484) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH