Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dyrektor Profi Rom Food: Rumunia jest krajem podobnym do Polski

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 16-09-2013, 15:44
Dyrektor Profi Rom Food: Rumunia jest krajem podobnym do Polski
Paweł Musiał, dyrektor generalny Profi Rom Food. Fot. Profi Rom Food

Rumunia to kraj bardzo zróżnicowany - region środkowo-zachodni jest rozwinięty, podczas gdy wschodnia część kraju jest mniej zaawansowana cywilizacyjnie. Jest to jednak kraj znacznie bardziej zbliżony do Polski, niż się wydaje - ocenia Paweł Musiał, dyrektor generalny Profi Rom Food.

Paweł Musiał powołuje się na dane, według których Rumunia jest w Europie trzecia od końca jeśli chodzi o spadek popytu konsumenckiego. - Ze spadkiem na poziomie 3,1 proc. zajmuje przed przedostatnie miejsce w rankingu, w którym trzecie miejsce od góry ma Polska, ze wzrostem konsumpcji rok do roku 5,5 proc. Według raportu, przedostatnie miejsce ma Słowenia, a ostatnie Hiszpania - 3,7 proc. - mówi nasz rozmówca.

Mimo to, potencjał tego rynku jest ogromny. - Jest to duży kraj, 20-milionowy, zajmujący dużą powierzchnię. Jednak jest mocno zróżnicowany jeśli chodzi o infrastrukturę. Dosyć mocno zaawansowana ekonomicznie i cywilizacyjnie jest środkowo-zachodnia część kraju, czyli Transylwania i część granicząca z Serbią. Jest to region dość dobrze uprzemysłowiony, tu Rumunia niewiele ustępuje Polsce - ocenia Paweł Musiał.

- Jeżeli jednak pojedziemy do Mołdawii, to poziom zacofania cywilizacyjnego jest większy. Tym niemniej jest to kraj znacznie bardziej zbliżony do Polski, niż się wydaje. Dosyć dobrze rozwinięty jest przemysł produkcyjny, jest tu dużo inwestorów zagranicznych, między innymi w segmencie motoryzacyjnym, co powoduje, że w niektórych regionach jest dosyć duży wzrost gospodarczy - dodaje dyrektor generalny Profi Rom Food.

Jego zdaniem, produkty spożywcze pochodzące z Polski sa obecne na rynku rumuńskim, jednak nie są to produkty markowe. - Większość Rumunów nie zdaje sobie sprawy, ile polskich produktów konsumuje, bo te produkty nie są promowane jako polskie. Nie wiem, czy nie jest to celowy zabieg polskich producentów. Przez lata nie wyrobiliśmy sobie marki dobrej jakości. Dlatego często sugeruje się, że sprzedawane produkty, które pochodzą de facto z Polski, są np. niemieckie - mówi Paweł Musiał.

- Ważny jest aspekt „value for money" - presja cenowa powoduje, że produkty pod markami własnymi, te brandowe, często w Europie Wschodniej nie są jakościowo porównywalne do swoich odpowiedników na Zachodzie Europy. Jest to znany fakt, że ta sama czekolada smakuje inaczej w Polsce i Niemczech (które mają porównywalną jakość) niż w Rumunii. Jakość wymuszona presją cenową jest niższa - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 463) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH